dinsdag 17 juli 2018

Zomer 2018

Klaproos romantische tuin Dina Deferme
In april legde ik in de tuin een nieuw perk aan. Een pittige onderneming: graszoden afschrapen, aarde omspitten, mest toevoegen. En dan konden eindelijk die planten de grond in. Het resultaat? Een modderpoel met enkele groene sprietjes. Dit komt nooit goed, dacht ik. Maar kijk, vier maanden later moet ik het perk elke dag water geven omdat er geen druppel regen valt. De groene sprietjes zijn uitgegroeid tot een bloemenzee van witte echinacea.

Voor het eerst slaag ik erin iets te laten bloeien dat ik zelf heb geplant. In een brief aan een vriendin schreef ik over mijn pril tuinsucces. En ik voeg er nog een insta-perfect plaatje van de bloemen aan toe, dacht ik. Ik hield mijn polaroidcamera boven het perk en met één klik was het gefikst: een prachtig kiekje van de witte echinacea ... en twee witte sokken. Mijn voeten hadden, tegen de planning in, ook de foto gehaald. Het is zomer. Dat is nu wel zeker.

Wat doe je als het wekenlang droog en heet is? Hoesten, onder andere. En lezen. Laat je inspireren door de boekenkast van bekende lezers of door mijn leeslijst. Geen zin in een boek? Gooi wat magazines op je koffietafel of in je koffer. Of doe gewoon niks. Mijmer, reflecteer, val in slaap, word wakker en laat je iets te drinken brengen. Maak plannen voor het najaar. Ga jij vanaf september meer lezen of meer schrijven? Zet jij eindelijk dat fantastische kortverhaal op papier dat later in een literair tijdschrift wordt gepubliceerd? Of droom jij van een eigen schrijfgroep

Zomer = niets moet, veel mag. Zoals witte sokken dragen, bijvoorbeeld, en ze nog fotograferen ook. Ik zie je graag terug aan het staartje van de zomer voor meer poëzie, kortverhalen, interviews, recensies en geklets over literatuur.

Meer lezen? Klik hier

2 opmerkingen:

  1. Tijd om jouw blog eens grondig na te lezen. Wat een mooie kollebloem. En jij hebt blijkbaar ook moeten hoesten, haha! Je magazine in je koffie gieten, tja, met die zoedelwarmte zou zoiets wel eens kunnen gebeuren.
    Gelukkig is het nu 'normaal' weer en kunnen we weer iets doen. Heb halsoverkop berichten gepost op mijn scharminkel-blog, Ik moest veel kwijt, meestal schreef ik heel vroeg in de ochtend of heel laat in de avond.
    Maar nu heb ik gezegd: ik heb gezegd. Nu moet ik strijken, rommelen in huis en ook jouw prachtblog eens nalezen. Heb trouwens een directe link naar je blog, was ik vergeten. Dus: daarnet je post gelezen, nu ga ik eens kennismaken met het Pilletje, (niet lacherig bedoeld, alhoewel, moet toch een beetje grinniken). Zij lijkt me een interessante dame. Nu nog haar werk beoordelen. Als zij een exemplaar van haar bundel naar de redactie van De Auteur stuurt, krijgt zij zeker een recensie.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoesten en proesten, ik deed niets anders. Maar samen met de stortregen van gisteren is mijn keel weer gesmeerd en valt mijn stem niet meer weg halfweg een zin. Jouw blog bekijk ik binnenkort eens van dichterbij. Ik zag een paar mooie Aziatische leestips voorbijkomen.

      Aaah zomer!
      Ja zomer!
      Nu ook met regen.
      Geniet er nog van.

      Verwijderen