woensdag 12 april 2017

4 jaar

Boeken
Shit, ik ben (alweer) een verjaardag vergeten. De verjaardag van mijn eigen blog. Op 1 april werd dit plekje op het www vier jaar oud. Om het goed te maken geef ik een novelle, een roman en een dichtbundel uit mijn boekenkast weg. 

Het aantal kaarsjes op de verjaardagstaart van dit blog wordt alsmaar talrijker. Wat een luxe, wat een weelde. Voor wie mij opnieuw een jaar lang las: bedankt! Ik blijf dat allesbehalve vanzelfsprekend vinden. Voor wie dit blog tijdens een van de voorbije twaalf maanden leerde kennen: Komierdatikuvastpak!

Een verjaardag is het uitgelezen moment om een blik achterom te werpen:
De laatste maanden was ik minder actief op dit blog, maar daarvoor heb ik enkele goeie excuses klaargezet: 
  • Ik stelde het lentenummer van het literaire tijdschrift Gierik & NVT samen.
  • De Halse dichteres Nicole Van Overstraeten vroeg me om het nawoord te schrijven voor haar nieuwe bundel die dit najaar verschijnt. Ik zei ja en schreef het in bad (en ik heb niet eens een bad). 
  • Schrijver/journalist Chris Ceustermans nodigde me uit een bijdrage te schrijven voor het zomernummer van Gierik & NVT met als thema jazz. Ik zei ja en schreef nog nooit zoveel zkv's in mijn leven. 
  • Tot slot deed ik af en toe ook eens gewoon sociaal in het gezelschap van andere mensen, op de Schrijfdag in Antwerpen bijvoorbeeld, of op de Saturday Poetry Pub.
Op naar verjaardag nummer vijf. Wie de komende twaalf maanden graag dicht op mijn huid zit, kan me volgen op Facebook, YouTube of Goodreads.

Win jij graag een boek uit mijn boekenkast? Reageer op dit bericht met het antwoord op de vraag: welk boek moet ik volgens jou zeker lezen? Deelnemen kan tot zondag 23 april om middernacht. Mijn onschuldig hand beslist vervolgens wie Koets naar Wenen van Jan Procházka, Gestameld liedboek van Erwin Mortier en Idyllen van Ilja Leonard Pfeijffer wint. Succes!

10 opmerkingen:

  1. Germaine op 't Roodt12 april 2017 om 19:20

    Ik heb net 'Een Jihad van Liefde' gelezen, van M. El Bachiri... een klein fijn prachtig pareltje!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Germaine,

      Bedankt voor de tip! Onlangs zette ik ook De jihadkaravaan op mijn leeslijst. Het lijkt me interessant op jouw tip en deze tip na elkaar te lezen.

      Ward

      Verwijderen
    2. Dag Germaine,

      Je hebt jammer genoeg niet gewoon. Misschien een volgende keer.

      Ward

      Verwijderen
  2. 1. gefeliciteerd met de verjaardag!

    2. ik hoef geen boek uit jouw boekenkast te winnen maar heb wel een antwoord op je vraag, vandaar;

    3. ‘book of mutter’ van kate zambreno las ik onlangs uit en ik ben in awe. ik houd sowieso zeer van zambreno's werk maar dit zit nog zeer vers in mijn hoofd & ik raad het je van harte aan.

    fijn weekend!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Kim,

      Bedankt voor je wensen en voor het volgen van mijn blog. Ik heb je tip aan mijn goodreadslijst toegevoegd. Onze leeslijsten delen erg veel favorieten, dus ik neem je advies zeker ter harte.

      Ward

      Verwijderen
    2. Dag Kim,

      Je hebt jammer genoeg niet gewoon. Misschien een volgende keer.

      Ward

      Verwijderen
  3. Hi Ward,

    Gelukkige blogverjaardag! Ik snuisterde even tussen je Berlijnse notities. Ik leerde een nieuw woord (de megging - afschuwelijk...) en ik herkende me in een statement ('Voorbij is de tijd dat ik een reis zorgvuldig voorbereidde'). Ik raad je dan ook de Berlijnse dagboekfragmenten van Oscar van den Boogaard aan! In ruil voor Ilja Leonard? http://thisishowweread.be/berlijn-zomer-2003/

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Barbara,

      Bedankt voor je verjaardagswensen. Ik voeg Oscar toe aan mijn alsmaar langer wordende leeslijst. Ik las van hem al Liefdesdood, Zeeduivel voor Amelia en Chinchilla Song. Ik ben erg benieuwd of hij even meeslepend is in het genre non-fictie. Als ik je blogbericht lees, hoef ik me daarover niet al te veel zorgen te maken.

      Verwijderen
    2. Dag Barbara,

      Je hebt een boek gewonnen. Idyllen komt naar je toe. Bezorg je me even jouw adres via mail op wardmertensapenstaartjemsnpuntcom?

      Ward

      Verwijderen
  4. Leuk - mailtje is verstuurd. En ik moest lachen met je blogpost over Patti Smith, wiens boek ik toevallig (!) net aan het lezen ben. Altijd geweten dat Kim Gordon een boze mevrouw is...

    BeantwoordenVerwijderen