woensdag 29 juli 2015

1976 (blauw)

ik nam een foto van een kaart gepost in juli
hoe het eerste licht een kathedraal blauw verft
te donker voor een eerste polaroid te licht voor

een flits een weerslag aan het begin van
handgeschreven regels op de postkaart
- de kathedraal van monet
groeten uit rouen mama xxx

ik nam een foto van een kaart gepost in juli
op de eerste dag van de winter in het blauw
van het eerste licht bevroren op het scherm
van een inklapbare
draagbaar

1976 (blauw) werd geschreven bij Rouen Cathedral façade and Tour d’Albane (morning effect) van Claude Monet.

6 opmerkingen:

  1. Stukje van je reisverhalen in La douce France of een gedicht?

    Het lijkt de twee. Maar juist daarom heel mooi....:-)

    Yasse

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. De reeks gedichten heb ik in het tweede jaar aan de SchrijversAcademie geschreven, het lijkt wel een eeuwigheid geleden!

      Verwijderen
    2. Vreemd, hou ouder je gedichten, hoe mooier... teken van kwali. Eigenlijk zouden alle teksten deze rijpingsperiode moeten doorstaan...als je trouwens een tekst geheel uit het beginweefsel haalt, komt hij beter tot zijn recht. De lezer voelt zich niet opgefokt omdat hij weer eens iets moet lezen, maar leest by the way (Engelse uitdrukking vind ik mooier dan tussen haakjes- alhoewel langs de neus weg hier ook niet zou misstaan...), intuïtief, vluchtig, bijna onbewust. Jaja Dorothea heeft indruk gemaakt, ik breng haar vanavond mee :-)

      Kusje
      Yasse

      Verwijderen
    3. Laten liggen, prima tip voor het schrijven van poëzie. Zelfs dit gedicht heb ik weer (een beetje) veranderd (heb o.a. hoofdletters geschrapt, vond plots dat ze stoorden). Stopt dit dan nooit?

      Verwijderen
  2. Hej Ward! Mooi! De kathedraal van Rouen: lees vooral ook daarover Madame Bovary, Flaubert doet 'm alle eer aan!
    René

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb Madame Bovary een drietal jaar geleden gelezen, maar die scène kan ik me niet meer herinneren, oops! Tijd om nog eens in een klassieker te duiken, me dunkt.

      Verwijderen