zondag 1 mei 2016

5 dingen die ik lees (als ik geen boeken lees) - blogs

1. This is how we read
This is how we read
Wat: Barbara, Eveline en Katrien, de drie vrouwen achter This is how we read, omschrijven hun site als een literatuur- en lifestyleblog voor de ondernemende lezer. Je vindt er onder andere interviews met bekende auteurs, recensies, testimonials over literaire cursussen, reisverslagen van literaire citytrips en artikels over het plezier van het lezen. 

Waarom: Het www barst van de blogs waarop einzelgängers hun eigen schrijfsels publiceren (*pleit schuldig*), helaas is het aantal blogs over de beleving van literatuur in ons taalgebied minder dik gezaaid. Schrijven over de kunst van het lezen is een kunst op zich, en dat zoiets ook bij ons kan, bewijst This is how we read.

De toon van het blog is luchtig, maar vergis je niet: Barbara, Eveline en Katrien hebben de boeken waarover ze schrijven ook echt gelezen. Hun artikels worden niet door uitgeverijen gedicteerd. Achter de lichtvoetige stijl zit een heus complot: iedereen in een boekenwurm veranderen.

Leuk weetje: een tiental jaren geleden heb ik met Katrien een schrijfcursus bij Wisper gevolgd. Mijn hart maakt altijd een sprongetje als ik de naam van oud-medestudenten zoveel jaren later in een literaire context terug tegenkom.

Frequentie: 4 berichten per week.

Website

2. sub rosa
sub rosa
Wat: De populairste tags op sub rosa zijn literatuur, (hedendaagse) kunst, schrijven, natuur en ... Virginia Woolf. In tegenstelling tot de meeste blogs beperkt sub rosa zich niet tot één onderwerp. Er is slechts één constante: Sigrun - de Noorse vrouw achter dit blog. Zij werpt een nieuwsgierige blik op de wereld en deelt haar ontdekkingen op sub rosa. sub rosa betekent letterlijk 'onder de roos', figuurlijk 'in het geheim'.

Waarom: Ik voel me als een vlieg op Sigruns schouder, een vlieg die haar overal vergezelt. Haar berichten lijken flarden van gefluisterde monologen - woorden die tijdens het lezen van een boek of het kijken naar kunst ongemerkt aan haar mond ontsnappen. Sigruns confidentiële blogstijl wekt de indruk dat ze je persoonlijk op de hoogte brengt van een goed bewaard geheim. Dankzij sub rosa leerde ik fantastische kunstenaars kennen van wie ik nooit eerder had gehoord, zoals Agnes Martin en Iiu Susiraja.

Onderaan elke blogpagina volg ik wat Sigrun momenteel leest. Via goodreads kan ik zien wat ze al gelezen heeft. Op twee subpagina's verzamelt ze titels van boeken over kunst en natuur. Op haar tweede blog deelt ze elke dag een foto. sub rosa is als een huis waar je per vergissing binnenvalt en bij nader inzien besluit even te blijven en rond te kijken.

Frequentie: 3 à 4 berichten per week.

Website


3. Boeken, boeken, boeken
Boeken, boeken, boeken
Wat: Een blog over het boekenvak. Maarten Dessing, de man achter Boeken, boeken, boeken, is een ghostwriter, auteur en freelance journalist. Hij zetelt in de Raad van advies van het Nederlandse Letterenfonds. Op zijn blog publiceert hij artikels over de manier waarop literatuur wordt gelezen, geschreven en verspreid. Hij wisselt journalistieke stukken af met eigen reflecties over zijn leeslijst.

Waarom: In september 2011, 9 dagen nadat De Papieren Man (a.k.a. dat 'andere blog' over het boekenvak) de handdoek in de ring had geworpen, verscheen het eerste bericht op Boeken, boeken, boeken. Toeval of berekende zet? Alleen Dessing kent het antwoord. Wat er ook van zij, met de timing zat het helemaal goed.

Is Boeken, boeken, boeken de hipste jongen op het internet? Nou nee, maar daar is het Dessing niet om te doen. Hij wil zijn lezer in de eerste plaats informeren, bijvoorbeeld over de shortlist van literaire prijzen of (r)evoluties op het vlak van e-publicaties. De man heeft de voorbije jaren zowat elk onderwerp aangeraakt dat van ver of dichtbij met literatuur heeft te maken.

Boeken, boeken, boeken is een duidelijk en betrouwbaar blog over het reilen en zeilen in de Nederlandstalige boekenwereld, aangevuld met berichten over het eigen leestraject van Dessing. Dat laatste geeft zijn blog reliëf (of 'ne smoel' zoals ze bij ons zeggen). Ben je literair en een tikje nerdy? Dan hoort dit blog thuis in je lijst met favorieten.

Frequentie: 3 à 4 berichten per week.

Website

4. Een lief okerkleurig scharminkel
Een lief okerkleurig scharminkel
Wat: Een lief okerkleurig scharminkel is het pseudoniem van Nicole Van Overstraeten, een blogster en dichteres uit Vlaams-Brabant. Ze schrijft een deuk in een pak boter over kunst en literatuur. Af en toe publiceert ze ook eigen verhalen, gedichten en essays.

Doorheen de jaren richtte Nicole verschillende blogs op met welluidende namen als ongebreideld bordeaux en de maan in mij. Meestal houdt ze het na enkele berichten voor bekeken en begint ze prompt een nieuw blog. Een lief okerkleurig scharminkel vormt op die regel een prettige uitzondering.

Waarom: Een lief okerkleurig scharminkel is de vreemde eend in dit lijstje. Een blog? Welja, die stempel mag deze plek op het internet zeker krijgen, maar ik vergelijk de strapatsen van Nicole liever met een digitaal patchwork. Het lettertype in de berichten verandert om de haverklap en foto's staan als een schlagerfestival-treintje onder elkaar. Elk nieuw bericht verschilt zowel visueel als inhoudelijk van het voorgaande.

Net als sub rosa is het onmogelijk dit blog op één thema vast te pinnen. De kronkelige gedachtengangen van Nicole vormen de spil van elk bericht. Zij ontdekt en herontdekt kunstenaars en schrijvers en deelt haar verrukkelijkste ervaringen op Een lief okerkleurig scharminkel. Je vindt er reflecties over het werk van onder andere Kakuzo Okakura, Johannes Vermeer, Ilja Leonard Pfeijffer, Haruki Murakami, Patrick Modiano, Julian Barnes, Patti Smith en Joseph Brodsky.

Toch zijn het vooral de openhartige zijsprongetjes van Nicole die ervoor zorgen dat dit blog met geen ander kan worden vergeleken. In een bericht over de essaybundel Stilte als antwoord van Sara Maitland laat ze zich het volgende ontvallen:
Sara deelt haar unieke gewaarwordingen in deze stille en desolate omgeving in 8 categorieën in: (...) 3. Ontremming (wat staat voor verwildering, het soort verwildering waar ik in het najaar van 2014 ook aan leed: drie dagen lang dromerig rondzwalpen in mijn rommelig huisje, in trainingsbroek en enkele slordige dikke truien over elkaar aangetrokken - alhoewel ik elke dag wel een nieuw slipje aantrok, heb mezelf voorgenomen dit niet meer te laten gebeuren in 2015). 
Frequentie: Soms 4 berichten per week, soms maandenlang niets.

Website

5. maalstroom
maalstroom
Wat: Een blog over lezen en literatuur. De lay-out van maalstroom, zwarte letters op een witte achtergrond, lijkt op een bladzijde uit een echt boek. Het woord krijgt alle aandacht, en daar is het Kim Balk om te doen. De 28-jarige Nederlandse deelt op haar blog bijzonder fragmenten uit de boeken van haar leeslijst, soms aangevuld met mijmeringen die de leeservaring bij haar losmaakte.

Kim is een sociale media-duizendpoot. Krijg je geen genoeg van haar blog, dan vind je haar ook op goodreadstmblrtwitterinstagram en 8weekly. Haar liefde voor literatuur loert op elk platform om de hoek.

Waarom: Ik vraag me wel eens af waarom Kim voor de naam maalstroom koos. Haar stek op het www is een en al rust, zowel visueel als inhoudelijk. Haar blog doet me eerder denken aan een wolk dan aan een draaikolk.

Kim geeft me zin om te lezen. Een citaat volstaat om mijn nieuwsgierigheid te prikkelen. Een fragment zegt veel over het boek waaruit het is geplukt, maar in dit geval zegt het ook iets over diegene die plukt. Kim wikt, weegt en kiest zorgvuldig. Ze deelt een stuk uit een boek en een stuk van zichzelf als lezer, als mens.

maalstroom heeft de voorbije twee à drie jaren mijn leestraject sterk beïnvloed. Dankzij Kim dook ik opnieuw in het oeuvre van Virginia Woolf en leerde ik het werk van W.G. Sebald, Rebecca Solnit, Olivia Laing, Nicole Montagne en Sara Maitland kennen.

Frequentie: 2 à 3 berichten per maand.

Website

Welke blogs lees jij (als je geen boeken leest)?

3 opmerkingen:

  1. zoals je weet houdt ik ook erg van sub rosa. andere blogs die mij met regelmaat lang bezig houden:

    http://fortlaufen.blogspot.nl/
    http://www.caughtbytheriver.net/
    https://roughghosts.com/

    overigens, wat een boel vriendelijke woorden! ik zal antwoord geven op je vraag wat betreft 'maalstroom'. een maalstroom sleurt alles één kant op, blijft werken tot het een punt heeft bereikt. wat daar gebeurt weet ik niet. ik denk dat ik mijn hoofd enigszins vergelijk met zo'n maalstroom?.. alles dat ik meeneem (als: zie, voel, lees, etc.) in mijn hoofd lijkt elkaar dan te kleuren en aan te raken. en het beweegt één kant op. als ik dan besluit te gaan bloggen gaat het om dat punt. ik verbeeld me dat punt als een bepaalde stilte, nooit weet ik wat er gebeurt, zal gebeuren, ook al heb ik besloten iets te gaan schrijven.

    is dit een uitleg? ik hoop dat het een antwoord is. enigszins. je hebt dus wellicht gelijk als je mijn blog met een wolk vergelijkt? ik vind het in ieder geval een mooie vergelijking. dank daarvoor.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. *houd

      (hemel wat een typefout..)

      Verwijderen
    2. Dag Kim,

      Het was niet mijn bedoeling een verantwoording van je blognaam af te dwingen. Jouw verklaring leest als een flard uit een van je blogberichten. Je vat de oorsprong En het ontstaan van een blogbericht mooi samen, een gevoel dat ik zelf als blogger herken. In een boek duiken is een sprong in het onbekende, een blogbericht schrijven (en lezen) is dat evenzeer. Ook ik weet vaak vooraf niet waarover mijn laatste zin zal gaan (al maak ik mezelf soms wijs dat ik dat wel weet, tot het bericht klaar is en het over iets anders blijkt te gaan dan ik me had voorgenomen). Het is net dat zoekende dat ik in jouw blog en dat van Sigrun apprecieer. Een geslaagd blogbericht voldoet voor mij aan dezelfde voorwaarde als een geslaagd boek: na de laatste zin moet het een reflectie bij mij op gang brengen. Ik wil geen pasklaar antwoord, maar een nieuwe vraag. Een blogbericht of roman stopt niet na de laatste zin, dan begint het pas ...

      ps: ik bekijk je gesuggereerde links gauw, ben benieuwd!

      Verwijderen