vrijdag 21 oktober 2016

Berlijn met voetnoten - Eten 1

Begin juli trok ik voor acht dagen naar Berlijn. Tijdens de trip hield ik een logboek bij. Dat leverde 29 notities op. De voetnoten voegde ik later toe. Vandaag notitie 14.

Eten 1
WC Berlijn
Steek een grens over en je kunt er van op aan dat de zaken anders worden geregeld. Neem nu bijvoorbeeld koffie. In Wenen krijg je bij een kop altijd een glas water (leuk). In Denemarken is de koffie in regel slap (minder leuk), terwijl je er in IJsland soms een lepel in kunt rechtzetten (soms leuk). Het brouwsel van de Duitsers leunt aan bij het onze: eerder sterk en heet.

Toch is het in Berlijn niet de koffie die me bijblijft, maar wel het eten: veel, lekker, goedkoop en snel. In geen tijd zetten die Duitsers een goed gevuld bord voor je neus. Waarom heeft niemand me dit ooit eerder verteld? Is de Duitse keuken een goed bewaard geheim? Je vreet je in Berlijn aan een recordtempo een indigestie.

Ik vraag me af hoe die Duitsers onze restaurantcultuur beleven (ondergaan?). Ze vinden ons vast trage (luie?) slakken. Lekker, dat wel. Eten is bij ons een evenement, een middag- of avondvullende activiteit. Neem nu het aperitief, dat duurt bij ons langer dan een driegangenmenu in Duitsland. Er is altijd nóg een fles cava die gekraakt kan worden.

2 opmerkingen:

  1. De foto: voer voor petomanen...

    Ben je ondertussen niet dikker geworden van al dat eten?

    BeantwoordenVerwijderen