dinsdag 1 mei 2018

Lezer gevonden: An Leenders

An Leenders
In de rubriek Lezer gevonden leg ik één keer per maand een gepassioneerde lezer op de rooster. Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral: hoe doen ze het? Deze maand is het de beurt aan An Leenders. An is directrice van Creatief Schrijven – een open huis voor iedereen die schrijft of wil schrijven. Welk boek moet je volgens haar in 2018 zeker lezen? In dit interview kom je het te weten.

Wat is het eerste boek dat je las?
Wipneus en Pim, hangend aan de lippen van kleuterjuf Lea. Het eerste boek dat ik zelf las was iets met een kabouter. Hij heette Pim, geloof ik.
Wat is je favoriete moment van de dag om te lezen?
Na het middageten, als dessertje.
Wat is je favoriete plaats om te lezen?
Op een warm plekje in de zon. In de vakantie geniet ik dubbel: hoofd helemaal leeg en alle zintuigen op scherp. Zo komt elke zin helemaal binnen.
Wat is het laatste boek dat je cadeau kreeg?
De muze en het meisje van Katrijn Van Bouwel.
Wat is het laatste boek dat je cadeau gaf?
Dochter van Lenny Peeters.
Maak je aantekeningen en ezelsoren in boeken?
Zinnen en passages die me raken duid ik aan met potlood.
Rangschik jij je boeken alfabetisch?
Nee, op kleur.
Welk personage zag je liever sterven?
Gerard De Vreese uit De Verjaardag van Dimitri Casteleyn doet een moederhart bloeden.
Welk personage zag je liever in leven blijven?
Anna Karenina uit de gelijknamige roman van Tolstoj.
Heb je ooit een boek geleend en nooit teruggeven?
Oeps, ja. Onder andere Zes maanden in de Siberische wouden van Sylvain Tesson.

Library at the Lake
An leest graag op vakantie op een warm plekje in de zon. Een ruilboekenkast komt dan goed van pas.
Boeken kopen of boeken lenen?
Toch eerder kopen en dan doorgeven.
Welk boek neem je mee naar een onbewoond eiland?
Ik zat op het dak van Daniil Charms.
E-reader of papier?
Geef mij maar het tactiele, papier voelen en ruiken.
Met welk personage wil je de lakens delen?
Tomas uit De ondraaglijke lichtheid van het bestaan.
Met welk personage wil je op café?
Pirsig, auteur van en hoofdpersonage in Zen en de kunst van het motoronderhoud.
Welke klassieker krijg je maar niet uitgelezen?
De Toverberg van Thomas Mann.
Welke zin had je zelf graag geschreven?
Momenteel ben ik bezig in De avond is ongemak van Marieke Lucas Rijneveld. Daarin staan heel wat pareltjes. Wat een talent!  
Ken je een dichtregel uit het hoofd?
Ja, meerdere. Ik vind het fijn mijn hoofd daarmee te vullen, zoals deze:
Ik voel me ozo heppie,
zo heppie deze dag.
Uit Ozo heppie van Joke van Leeuwen.
Boekenclubs: yay or nay?
Yay!
Zelfhulpboeken: yay or nay?
Why not?
Eet of drink je tijdens het lezen?
In de winter graag een koffie verkeerd. In de zomer een glaasje witte wijn.
Heb je een mening over kookboeken?
Het leven is goed als je kunt eten en drinken.
Welke film is beter dan het boek?
Geef mij maar het boek en de vrijheid van de verbeelding.

Daniil Charms
Ik zat op het dak van Daniil Charms, het ideale gezelschap voor An op een onbewoond eiland.
Welk boek wil je graag verfilmd zien?
De cirkel van Dave Eggers. Bijzonder actueel!
Kun je in een rijdende auto lezen?
Nee, ik luister dan liever naar één van de fantastische sprookjes van Het Geluidshuis.
Het boek met de mooiste titel ooit is …
The Hitchhiker's Guide to the Galaxy van Douglas Adams.
Het boek met de mooiste cover ooit is…
Catch 22 van Joseph Heller of Het geheim van de keel van de nachtegaal van Peter Verhelst en Carll Cneut.
Lees je één boek per keer of verschillende tegelijkertijd?
Meestal een roman en dichtbundel samen of een roman en een non-fictie boek.
In welke taal zou je graag kunnen lezen?
Perzisch.
Welk boek moet iedereen in 2018 lezen?
Wil van Jeroen Olyslaegers en Waarom iedereen altijd gelijk heeft van Ruben Mersch.
En de literatuur, hoe is het daarmee gesteld volgens jou?
May you live in interesting times, luidt een Chinees gezegde, en daar zitten we volop in. Ik geloof sterk dat digitalisering een groeikans aan literatuur biedt. Ik zie naast gevestigde namen ook veel jong talent, in diverse literaire genres, op en naast het podium, een eigen stem en weg zoeken. Ik onderschrijf dan ook volledig wat Erasmus zei: ‘Uit al dit gewoel zal één ding blijven: een goed boek.’

Jeroen Olyslaegers
Een leestip van An voor 2018: Wil van Jeroen Olyslaegers. 
Meer interviews lezen? Klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten