dinsdag 24 april 2018

Magazine gelezen: Fantastic Man

Fantastic Man
Een lifestyleblad voor mannen uitgeven, dat is risky business. De tijd is voorbij waarin mannenbladen hoge oplages halen. De best verkopende tijdschriften mikken op een ruim publiek of op vrouwen. Het mannenblad Fantastic Man heeft lak aan die trend en ligt sinds 2005 onafgebroken in het rek van de betere krantenwinkel of boekhandel. Hoog tijd om deze kanjer van Nederlandse makelij van dichtbij te bekijken.

En wat was ik benieuwd! Waarom? Omdat het team achter Fantastic Man ook mijn favoriete tijdschrift The Happy Reader maakt. Ik verwachtte een straffe mix van beeld en tekst én een frisse kijk op de hedendaagse man.  Kan Fantastic Man die belofte waarmaken? Dat vertel ik je nu.

Fantastic Man bestaat uit drie delen met als titel one, two en three – lekker simpel. Onder one verzamelt de redactie boeiende en bizarre nieuwtjes over, voor en door mannen. In two vind je alles over het thema. three is een mix van modeshoots en interviews.

Fantastic Man
Teenage, een modeshoot met Brazilaanse tieners die voor de camera helemaal los gaan
Een intergenerationele dialoog
For young and old luidt de ondertitel van het lente- en zomernummer. De nieuwste Fantastic Man gaat over de chemie tussen mannen van verschillende generaties. Een interessant en actueel onderwerp waarover het laatste woord nog niet is geschreven. Ik was erg benieuwd naar de manier waarop de redactie het thema benaderde. Ontdek samen met mij dit nieuwe nummer.

In het eerste artikel zet auteur Richard Benson meteen het belang van ontmoeting tussen verschillende generaties in de verf. Als voorbeeld gebruikt hij het project Natural Selection, een samenwerking tussen vader/ornitoloog Peter Holden en zoon/kunstenaar Andy Holden. Tijdens zijn jeugd begreep Andy niets van zijn vaders passie voor vogels. Tot hij een nest als een kunstwerk ging bekijken. Voor Natural Selection staken vader en zoon de hoofden bij elkaar. Ze geven lezingen over vogelnesten en stellen ornithologische parafernalia tentoon.

Fantastic Man
Midlife, een modeshoot met Britse zakenlui
Ode aan beige
Voor ik aan het artikel van Benson kon beginnen, kreeg ik eerst 53 pagina’s reclame voorgeschoteld. Fantastic Man maken kost geld. Het blad barst van de modeshoots. Voor de artikels draven ervaren namen op zoals Mark Smith, Horacio Silva en Bruce LaBruce. Ook de geïnterviewden zijn een gerenommeerd allegaartje, waaronder Teen Vogue-hoofdredacteur Phillip Picardi, ontwerper Simon Porte Jacquemus, muzikant Steve Lacy en filmcoryfee Tom Courtenay. Fantastic Man is gedrukt op groot formaat en op dik papier. Dat kost een smak geld. Geld dat ergens vandaan moet komen. Van reclame dus, veel reclame.

Kun je een knap tijdschrift maken zonder reclame? Ik ga zo stilaan denken van niet. Ik parkeer die kritiek in de koelkast. Want Fantastic Man pakt veel dingen erg goed aan. Daarover vertel ik je graag meer. Een sterk staaltje journalistiek lees je bijvoorbeeld in The Recommendations, een rubriek waarin mannen odes schrijven over de gekste dingen. Wat denk je van deze ode aan de kleur beige?
Beige is (…) a great conversation starter, if only because everybody has either a different perception of it, or a different word for it, yet immediately knows what you mean. Sand, for instance. Camel, although that tends to be the darker side of beige. Cream. Khaki, though some people think of green when they think of khaki. Biscuit is a good one. Ecru. Oatmeal, even better, so striking. 
De odes in Fantastic Man zijn onweerstaanbare stukjes tekst over onderwerpen waarbij je zelden stilstaat. En net daarin ligt de sterkte van The Recommendations. De rubriek zet iets vanzelfsprekends op een voetstuk. Als je binnenkort de kleur beige ziet, denk je meteen aan die ode. Dankzij Fantastic Man is beige is niet langer banaal, maar speciaal.

Fantastic Man
Na The Lace Race kijk je nooit meer op dezelfde manier naar veters
De zelfknopende veter
Die verrassende aanpak past Fantastic Man ook toe in The Lace Race, een uitgebreid artikel over veters. Veters!? Ja, veters. Een alledaags voorwerp, maar zoals met veel doodgewone dingen ontsnapt ook de veter niet aan wetenschappelijke vooruitgang. Een veter knopen is voor kinderen een stap op weg naar ‘groot’ worden. Dat is binnenkort verleden tijd. Je kunt nu al veters kopen die zichzelf knopen. De vraag is dus niet of zulke veters bestaan, maar wanneer fabrikanten ze op grote schaal zullen aanbieden. Als jij morgen je veters knoopt, ga er dan maar eens goed voor zitten.

Fantastic Man slaagt er niet in dat niveau de hele tijd aan te houden. In deel twee, gewijd aan het thema, zakt het blad in elkaar. two telt drie fotoshoots die zich toespitsen op belangrijke fases in een mannenleven. Midlife portretteert zakenmannen in strakke pakken in Canary Wharf. Teenage toont Braziliaanse tieners in formele en vrijetijdskleding. En in Elder hult een groep Ierse knarren zich in een garderobe met kleuren die pijn doen aan je ogen. De foto’s zijn knap, maar voegen niets toe aan het clichébeeld dat ik van die leeftijdscategorieën heb. Een zakenman met een fuchsia slobbertrui, dat zou me pas echt interesseren.

Fantastic Man
Elder, een modeshoot met Ierse knarren
Een frisse kijk op mannelijkheid
Hoe zit het nu met die frisse kijk op de hedendaagse man? Die heeft Fantastic Man me uiteindelijk toch gegeven, en dan vooral dankzij de interessante interviews. Mensen zoals Picardi, Jacquemus, Lacy en Courtenay voelen zich op en top man, maar voldoen niet aan het cliché. Een echte man streeft niet altijd naar roem, aandacht en macht. Soms trekt hij zich terug voor bescheidener werk dat inhoudelijk minstens even interessant is als een job in de spotlight. En ja, een echte man kan ook homo- of biseksueel zijn.

Het is dan ook jammer dat het themadeel die frisse kijk niet verder ontwikkelt. De modeshoots zijn clichébevestigend en ik mis de verdieping van enkele journalistiek stukken. En dat is op z’n zachtst gezegd vreemd omdat de redactie van Fantastic Man over een onweerstaanbare pen beschikt. Daardoor ervaar ik Fantastic Man niet als een lifestylemagazine, maar wel als een modeblad voor mannen.

Titel – Fantastic Man
Uitgeverij – Top Publishers BV
Genre – Lifestyle
Taal – Engels
Frequentie – 2 keer/jaar
Pagina's – 298
Prijs – 11 euro

Meer reviews lezen? Klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten