woensdag 28 september 2016

Berlijn met voetnoten - Hipster

Begin juli trok ik voor acht dagen naar Berlijn. Tijdens de trip hield ik een logboek bij. Dat leverde 29 notities op. De voetnoten voegde ik later toe. Vandaag notitie 4.


Hipster
Berlijn Berlijn Berlijn – een echo in mijn hoofd. En dan hoor ik plots muziek. In dit geval: One Day/Reckoning Song, dé zomerhit van 2012. De originele versie verscheen vier jaar eerder op het album The reckoning van de Israëlische singer-songwriter Asaf Avidan. Pas toen de Duitse dj Wankelmut* een remix van het nummer maakte, werd het een hit.

De videoclip voor One Day/Reckoning Song werd opgenomen in Friedrichshain, een ruigere wijk van Berlijn. De camera volgt drie hipsters, twee mannen en één vrouw, die zich in het uitgaansleven smijten. Er wordt gebabbeld, gedanst, gesnoven, gekust en gevreeën; een gemiddelde vrijdagavond, quoi? Toen ik de clip voor het eerst zag, was het niet zozeer de song die mijn aandacht trok, maar wel de gouden broek die de kerel met de baard draagt. Wie me kan vertellen waar ik zo’n exemplaar vind, krijgt van mij een lijntje of een kus.


Wankelmut publiceerde de remix van One day/The Reckoning op YouTube zonder toestemming van Avidan. Hij vroeg de dj meermaals het nummer offline te halen, wat Wankelmut weigerde. In een interview met The Hollywood Reporter uit 2014 verklaart Avidan dat hij het toen te druk had met de opnames van een nieuwe plaat om (juridische) stappen te ondernemen. Pas na herhaaldelijk aandringen van Avidans platenmaatschappij zwichtte hij voor een officiële release.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten