maandag 16 december 2013

Samenwerkingsovereenkomst

Tenslotte zal ik weer beginnen met het afbreken
van zinnen op de juiste plaats, dat zorgt voor
betekenisverschil
Havermoutpap is wat ik wil

Ik zal gedichten schrijven op het ritme van de trein.
Het ritme valt samen met wat in mij klopt
De gaten dicht ik met rozijnen

Ik zal rijmen wanneer het mag
Nooit om het effect, nooit bij twijfel
over de schrijfwijze van een moeilijker woord
Zondag is gesuikerde havermoutpapdag met kruiden

Ik leg de dieren in mij voorgoed het zwijgen op
Dat brengt mijn lezers in de war
Ik zal nooit rijmen lapjeskat met
HAVERMOUTPAP HAVERMOUTPAP

Ingrediënten volgens mijn grootmoeder:
havermout, melk. Meng en breng aan de kook
Voeg toe: suiker, kaneel, kardemom, gedroogd fruit.
Zal ik de inhoud op één regel schrijven?
Is deze wijze verwarrend?
Gaat het om snel oplosbare of de indikking van een gewoon kwartier?
Koken moet op gevoel
DIT IS HET DEFINITIEVE RECEPT VOOR HAVERMOUTPAP

Over twee weken schrijf ik een doorbraakgedicht, over vier een bundel:
ik ben een drachtige koe uitroepteken
In ontbloot bovenlijf zal ik poseren op de achterflap
met in mijn mond een sigaret

Na ontvangst van de C. Buddingh'-prijs zal ik de tweede druk verbeteren
Elke ik wordt geschrapt en ook alles wat is gelogen
Mijn uitgever zal negatief reageren en niemand zal mij nog geloven
Ik zal uiteindelijk alles opeten

Geen opmerkingen:

Een reactie posten