Een literaire tijdschrift
uitgeven? Je moet wel gek zijn. Noem Akrostis dan maar prettig gestoord. Sinds
2016 vind je dit tijdschrift over literatuur, cultuur en kunst in de rekken van
de betere boekhandel. Akrostis bouwt een brug tussen België en Turkije. De
redactie publiceert gedichten, verhalen en essays van nieuwe en gevestigde
auteurs in het Nederlands en in het Turks. Ik las het winternummer met als
thema ‘brieven’.
Wanneer schreef jij voor het
laatst een brief? Veel mensen moeten daarvoor naar hun tienerjaren teruggaan,
toen ze per brief de liefde verklaarden aan iemand wiens naam ze zich nu niet
meer herinneren. De cijfers van Bpost liegen er niet om. Jaar na jaar bezorgt
het postbedrijf minder brieven (en meer pakjes van Zalando). Tegenwoordig
swipet en tokkelt een mens zich een ongeluk op een tablet of smartphone.
E-mails, sms’en en sociale media vervangen de brief.
Valt de brief nog te redden?
Akrostis doet een poging. De invloed van het internet is ook de redactie niet
ontgaan. Voor de cover van het nummer koos ze voor een schilderij van een vrouw
met een brief in haar hand. Het beeld is vervormd en korrelig, alsof je niet
naar het originele werk kijkt, maar naar een afbeelding op een webpagina over
een slechte internetverbinding.
Woord: Charlotte Van den Broeck Beeld: Dora Maes |
Brieven schrijven is brieven krijgen
Krijg jij graag een brief? Over
die vraag hoeven de meeste mensen niet lang na te denken. Ja natuurlijk, luidt hun
antwoord. Waarom valt het hen dan zo zwaar om die smartphone opzij te leggen en
pen en papier te nemen? Ik ben in hetzelfde bedje ziek, terwijl ook mijn hart
een sprongetje maakt als er in mijn brievenbus een enveloppe met een
handgeschreven adres zit. Ik word al giechelig van een handgeschreven
boodschappenlijst die iemand in een winkelkar van de supermarkt heeft
achtergelaten. Ik begrijp dan ook perfect wat de Turkse schrijver Haydar
Ergülen in zijn essay Penvriendschap
voor Akrostis zegt:
Een brief heb je nodig bij rijkdom en bij armoe, bij vreugde en bij verdriet, in goede en in kwade tijden, wanneer je hart ruim voelt of juist niet, beter gezegd, op de een of andere manier verlangt men altijd naar een brief (…)
Als kind vroeg ik mijn
moeder alle dagen (ook op zondag) of er geen post voor me was. Met een stapel
reclamefolders was ik niet tevreden. Ik keek uit naar handgeschreven brieven,
naar mensen die de tijd hadden genomen om speciaal voor mij hun woorden te
wikken en te wegen. Mijn moeder moest me vrijwel dagelijks teleurstellen. Ik
besefte pas later dat mijn afwachtende houding een deel van het probleem was. Als
je zelf geen brieven schrijft, is de kans klein dat je er veel van anderen zult
ontvangen.
Woord: Rachida Lamrabet Beeld: Koen Broos Visueel gedicht: Sven Staelens |
Ik ben de brief
Tegenwoordig wordt de brief steeds
vaker als een kunstobject gezien, onder andere door de
publicatie van boeken als Brieven van
belang van Shaun Usher en Ode aan de
brief van Simon Garfield. Digitale communicatie is snel en oppervlakkig,
terwijl een handgeschreven brief tijd vraagt en persoonlijker is. De
briefschrijver zet niet alleen zijn hersens aan het werk, maar ook zijn lichaam. Hij legt zichzelf letterlijk en figuurlijk in de tekst.
Wie een brief schrijft, kan zich
niet achter een lettertype of de lay-out van een app verschuilen. Je geschrift
en je woordkeuze zijn de spiegels van je gemoedstoestand. Elke brief is niet alleen een bericht voor een ander, maar ook een confrontatie
met jezelf. Of om het met een zin uit Akrostis te zeggen:
Ik ben zelf de brief.
Een uitspraak uit de mond
van een personage in Hotel Malaria,
een theatertekst van Peter Verhelst. Van hem staat er in het nummer ook een
Turkse vertaling van zijn gedicht Lamento
3. Daarnaast vind je in Akrostis onder andere poëzie van Nazim Hikmet, Charlotte Van den
Broeck, Joke Timmermans, Jee Kast en Sven Staelens, en proza van Mesut Arslan, Peter
Weyns en Rachida Lamrabet. De Belgische dichter Akim A.J. Willems verraste me
met zijn bijdrage Liefste Em, een
grafisch-poëtisch antwoord op de enveloppegedichten van Emily Dickinson.
Woord en beeld: Akim A.J. Willems |
Oude witte mannen
Door de diversiteit aan
bijdragen en auteurs verdiept en verfrist Akrostis je blik op de brief. Je
krijgt zin om er zelf één te schrijven omdat je opnieuw in de kracht en de
mogelijkheden van het medium gelooft. En dat geldt zowel voor de brief die je
in je privéleven schrijft als voor de brief als literair genre. De diversiteit is
een logisch gevolg van de al even diverse samenstelling van de redactie van
Akrostis. Daarin duiken nieuwe en bekende namen op, mannen en vrouwen, Belgen
en Turken.
In het verleden werd de
literaire wereld meer dan eens afgeschild als een club waar oude witte mannen
de plak zwaaien. Akrostis bewijst dat het anders kan. Het winternummer is een
liefdesbrief aan de diversiteit, de literatuur en het literaire tijdschrift.
Akrostis ID
Titel – Akrostis
Uitgeverij – ART.E vzw
Genre – Literair tijdschrift
Taal – Nederlands en Turks
Frequentie – 3 keer/jaar
Pagina’s – 92
Prijs – 12 euro
Prima Ward! pw
BeantwoordenVerwijderenDank je wel!
Verwijderen