woensdag 29 november 2017

Lezer gevonden: Barbara De Munnynck

Barbara De Munnynck
Barbara De Munnynck
In de rubriek Lezer gevonden leg ik één keer per maand een gepassioneerde lezer op de rooster. Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral: hoe doen ze het? Barbara De Munnynck bijt de spits af. Barbara is journaliste en blogger. Ze houdt van dode Russen (in haar boekenkast) en interviewt al eens een levende Russische (voor haar blog This is how we read).

Wat is het eerste boek dat je las?
Pietje Puk.
Wat is het eerste boek dat je kocht?
Een deel uit de detectivereeks rond Nancy Drew door Carolyn Keene, gekocht met mijn zakgeld op de Boekenbeurs in 1990.
Wat is je favoriete plaats om te lezen?
In bed, in de zetel of op een strandstoel in de schaduw. Als het maar horizontaal is.
Wat is het laatste boek dat je cadeau gaf? 
Mazzel tov van Margot Vanderstraeten, aan mijn zus Natalie die in New York woont met haar joodse man.
Maak je aantekeningen en ezelsoren in boeken?
Natuurlijk.
Rangschik jij je boeken alfabetisch?
Alfabetisch en in categorieën. En dan nog zijn sommige boeken onvindbaar.
Welk personage zag je liever sterven?
Ik erger mij aan zelfingenomen, kleinzielige personages die sterk op de auteur lijken.
Welk personage zag je liever in leven blijven?
Anna Karenina.
Heb je ooit een boek geleend en nooit teruggeven?
Meermaals, vrees ik.
Boeken kopen of boeken lenen?
Boeken krijgen!
Welk boek ligt op je nachtkastje?
Ik nog wel van jou van Elke Geurts.
Welk boek neem je mee naar een onbewoond eiland?
Oblomov van Ivan Gontsjarov of het verzameld werk van Vladimir Nabokov.
E-reader of papier?
Papier!
Paperback of hardback?
Hardback.
Met welk personage wil je op café?
Madame Chauchat uit De Toverberg van Thomas Mann. Haar ‘scheve Kirgiezenogen’ wil ik graag in het echt zien.
Fictie of non-fictie?
Fictie, al hou ik ook ontzettend van autobiografieën en verhalende non-fictie. 
Dichtbundel of roman?
Roman, al is er één dichtbundel – Uitzicht met zandkorrel van Wislawa Szymborska – die ik bijna uit mijn hoofd ken.
Welk boek wil je nog graag lezen?
Over Een klein leven van Hanya Yanagihara heb ik al zoveel gelezen en gehoord, dat ik er mijn eigen mening over wil vormen.

Barbara De Munnynck
Barbara in de boekhandel Shakespeare and Company
Welke klassieker krijg je maar niet uitgelezen?
A Passage to India van E.M. Forster. Ik had het boek bij tijdens mijn rugzakreis door India. Halverwege de reis heb ik het in een hostel omgeruild voor Edith Whartons The Age of Innocence.
Boekenclubs: yay or nay?
Yay!
Zelfhulpboeken: yay or nay?
Geen boek zo slecht als een slecht zelfhulpboek (dûh), maar Blijf bij mij van Rika Ponnet of De Magische wereld van het kind van Selma Fraiberg vond ik verhelderend.
Welke zin had je zelf graag geschreven?
Ze voelen zich licht. Ze weten dat schoonheid rust betekent en dat het woord zijn gewicht aan de mond ontleent.
Uit Een ogenblik in Troje van Wislawa Szymborska.
Welk boek deed je huilen?
Recent las ik Wij Twee van Nicholas Sparks. Daarin sterft de zus van het hoofdpersonage op haar veertigste aan kanker. Bij zo’n scènes heb ik het gegarandeerd zitten.
Eet of drink je tijdens het lezen?
Allebei.
Heb je een mening over kookboeken?
Handig in de keuken.
Welk boek deed je lachen?
Vladimir Nabokov is vaak zo grappig dat ik passages aan mijn omgeving voorlees. Doorgaans met minder succes dan verwacht.
Welke film is beter dan het boek?
Misschien The Pianist met Adrien Brody?
Welk boek wil je graag verfilmd zien?
Nultijd van Juli Zeh. Spannende onderwaterscènes verzekerd.
Lees je recensies?
Ja. Nog veel erger: ik schrijf er zelf!
Kun je in een rijdende auto lezen?
Ja.
Het boek met de mooiste titel ooit is …
Het leven is elders van Milan Kundera
Het boek met de mooiste cover ooit is …
De Eenzaamheid van de priemgetallen van Paolo Giordano of Engeleneiland van Camilla Läckberg.
Lees je één boek per keer of verschillende tegelijkertijd? 
Meerdere tegelijk, maar als een boek mij echt grijpt, krijgt het voorrang op alles en iedereen.
In welke taal zou je graag kunnen lezen?
Moeiteloos in het Russisch.
En de literatuur, hoe is het daarmee gesteld volgens jou?
Alive and kicking. Daar is de wereld nog lang niet van af.

Katrien Elen Eveline Janssens Barbara De Munnynck
De drie boekenmeisjes van het blog This is how we read op een rij: Katrien Elen, Eveline Janssens en Barbara
Meer interviews lezen? Klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten