dinsdag 27 maart 2018

Lezer gevonden: Akim A.J. Willems


Akim A.J. Willems
In de rubriek Lezer gevonden leg ik één keer per maand een gepassioneerde lezer op de rooster. Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral: hoe doen ze het? Deze maand is het de beurt aan Akim A.J. Willems. Akim is schrijver, podiumbeest en chronisch bibliofiel. In 2018 organiseert hij voor de vierde keer het gratis festival Poëzie in de Pastorie.

Wat is het eerste boek dat je las?
Iets uit de Eendjes-reeks van uitgeverij De Sikkel. Dat waren erg dunne boekjes op het leesniveau van het eerste leerjaar die via de school werden verkocht.
Wat is het eerste boek dat je kocht?
De dichtbundel Enkelvoud van Herman de Coninck of Kartonnen dozen van Tom Lanoye.
Wat is je favoriete moment van de dag om te lezen?
’s Avonds als echtgenote en zonen naar bed zijn en er eindelijk rust in huis is. Ook wel die laatste vijftien minuten voor je, met je boek in de hand, in slaapt valt als je in bed ligt.
Wat is je favoriete plaats om te lezen?
Mijn bibliotheekkamer. Maar ook op café. Als ik nieuwe boeken koop dan duik ik daarna even een kroeg binnen om de nieuwe aanwinsten te bekijken, te betasten, te doorbladeren, …
Wat is het laatste boek dat je cadeau kreeg?
Roodborstjes van Jeanet Kingma, een Nederlandse kunstenares die in sjabloondruk en met houtsneden bibliofiele poëzie-uitgaafjes maakt. Meestal in leporellovorm en op zeer beperkte oplage.
Wat is het laatste boek dat je cadeau gaf?
De denkende, denkende doden van Armando. Ik koop zoveel boeken dat ik soms vergeet dat ik een bepaald boek al eerder kocht; dit was er zo een. Het dubbel heb ik weggeven aan een andere poëzieliefhebber.
Rangschik jij je boeken alfabetisch?
Mijn bibliotheekje is thematisch gegroepeerd: studentica, erotica, correspondenties, (auto)biografieën, romans, kunstboeken, bibliofiele uitgaven en poëzie staan allemaal min of meer bij elkaar. De poëzie is min of meer alfabetisch gerangschikt.
Heb je ooit een boek geleend en nooit teruggeven?
Er is een secundaire school in Turnhout waar in de bibliotheek al ruim 25 jaar Herman de Conincks Onbegonnen werk (gedichten 1964 – 1982) ontbreekt.

Roodborstjes van Jeanet Kingma
Roodborstjes van Jeanet Kingma, het laatste boek dat Akim A.J. Willems cadeau kreeg
Boeken kopen of boeken lenen?
Ik durf bij wijze van boutade wel eens te stellen dat ik nog niet dood gevonden wil worden naast zo’n smerig boek uit een bibliotheek. Maar ik was vroeger een zeer regelmatige bezoeker. De laatste jaren kom ik daar nog nauwelijks omdat ik alleen nog boeken koop. Ik koop veel sneller dan ik uitlees en zelfs het meest obscure boekje vind je tegenwoordig ergens ter wereld in een antiquariaat via het internet. 
Welk boek ligt op je nachtkastje?
Ik heb geen nachtkastje, maar er liggen altijd hoge stapels boeken naast mijn bed. Momenteel onder andere Joseph Roths A life in letters, de autobiografie van Miles Davis, de autobiografie van L.L. Cool J, de biografie van Herman de Coninck, een biografie over Dylan Thomas, Vrouwen van Charles Bukowski, Het handschrift van Lucebert van Hans Groenewegen, het laatste nummer van Kluger Hans, dichtbundels van Diana Ozon, The Gorgeous Nothings met facsimile’s van de 52 enveloppegedichten van Emily Dickinson, Sea, Land, Shadow van Kazuko Shiraishi, Bokman  van Dean Bowens, Het probleem met mensen die naar zee gaan van Koenraad Goudeseune, Alchemie van de roos en De kooi van Faraday van de dichter Leopold M. Van den Brande die ik eerder dit jaar ontmoette toen ik in mijn favoriete boekhandel aan ’t schrijven was, Drieëntwintig tips om de hond en je demonen aan de lijn te houden van Runa Svetlikova en Alles is er nog, de verzamelde gedichten van Jan Kostwinder die ik kocht omdat mijn schrijfcoach meende dat mijn schrijfstijl heel erg bij die van hem aansluit.
E-reader of papier?
Ik zweer bij papier. Ik ben heel zintuiglijk ingesteld als het over boeken gaat; het neigt zelfs naar erotiek. Ik begrijp ze niet, de mensen die digitaal lezen. Dat lijkt mij van eenzelfde koude ongezelligheid als vrijen met een sekspop.
Koop je boeken online of in de boekhandel?
Nieuwe boeken koop ik in 99% van de gevallen in een onafhankelijke boekhandel. In 99% van die 99% is dat bij De Zondvloed in Mechelen.
Met welk personage wil je de lakens delen?
O. uit Pauline Réages Histoire d’O lijkt mij wel wat.
Met welk personage wil je op café?
Het is geen personage, want de man in kwestie duikt op in de nalatenschap van Emily Dickinson. Daarin zaten drie kladversies van nooit verzonden brieven die ze richt aan een man die ze Master noemt.

De bibliotheekkamer van Akim A.J. Willems
De bibliotheekkamer van Akim A.J. Willems
Fictie of non-fictie?
Proza lees ik – met uitzondering van Berckmans’ oeuvre – al ruim twintig jaar nauwelijks meer. Ik geniet meer van de autobiografie, dagboeken of correspondentie van een auteur dan van zijn romans. Poëzie ben ik altijd blijven lezen.
Welke zin had je zelf graag geschreven?
We trapten bussie in verlaten straten en zochten spoor in van geheim doordrongen zomeravonden en kochten klapkauwgom met indianenplaatjes en het portret van Olivia de Havilland
De eerste zin uit Portret van Olivia de Havilland van Jules A. Deelder die pas 63 pagina’s later eindigt.
Welk boek deed je huilen?
Het laatste van de vier boeken die Bart Chabot over Herman Brood schreef. Daarin takelt Brood in geen tijd af en springt hij uiteindelijk van het Amsterdamse Hilton.  
Eet of drink je tijdens het lezen?
Een Duvel bij een boek smaakt altijd lekkerder dan zonder.
Welk boek wil je graag verfilmd zien?
Het hele oeuvre van Jean-Marie Berckmans in een zes uur durende arthousefilm
Lees je recensies?
Mijn aankoop- en leesgedrag wordt associatief en slechts vanuit de eigen interesses gestuurd.
Het boek met de mooiste titel ooit is …
Wôld, Wôld, Wôld! Gesellichefersna for heelhouts familje van M.H. Benders.
Het boek met de mooiste cover ooit is …
Van Wassenaerse brieven, een uitgave van brieven van Theo van Gogh aan Boudewijn Büch. Omdat die cover mijn Grote Bibliofiele Held & mijn Grote Held van de Vrije Meningsuiting samen afbeeldt.
In welke taal zou je graag kunnen lezen?
Een vertolking van de liederen uit de oude Edda in het Oudnoors kunnen brengen lijkt mij als podiumdichter een heerlijkheid.
Welk boek moet iedereen in 2018 lezen?
Sinds een tweetal jaar beschouw ik het als mijn missie om de vergeten, en in bepaalde kringen ook wel uitgespuwde, Amerikaanse slamdichter avant la lettre Nicholas Vachel Lindsay (1879-1931) uit de vergetelheid te redden. Lees zijn verzamelde gedichten.

Wassenaerse brieven
Wassenaerse brieven, het boek met mooiste cover vindt Akim A.J. Willems
Meer interviews lezen? Klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten