Fuck fake. Zo luidt de ondertitel van Charlie Magazine, een Vlaams
lifestyleblad dat zichzelf als uitdagend en taboeloos omschrijft. Charlie
publiceert onafgebroken nieuwe content op de gelijknamige site en verschijnt twee
keer per jaar in print. Ik kocht de recentste papieren editie met als thema
Leve de loser.
Charlie, de naam passeerde al
verschillende keren op mijn Facebooktijdlijn. Het algoritme vindt dat we bij
elkaar passen. Ik werd me pas echt van de site en het blad bewust toen hoofdredactrice
Jozefien Daelemans op televisie sprak over haar smartphone-verslaving. Ze raakte
ervan af en schreef erover. Interessant thema en interessante madam, dacht ik.
En dat vind ik nog steeds na het lezen van het loser-nummer. Nog zo’n thema
waar mensen van wakker liggen. Want wie wil er nu een loser zijn?
Alles is kunst, ook verliezen. |
Het cv van je leven
Iedereen weet hoe het voelt
om te falen. Je zakt voor een examen, vergeet je tekst op het podium of grijpt
net naast die fantastische baan. Shit in ’t kwadraat enzo. En vervolgens zoek
je een gat in de grond om voor altijd te verdwijnen. De wereld is gemaakt voor
winnaars. Meer nog: de wereld is geobsedeerd door winnaars. Ook tijdschriften
staan er vol van en dat stoort me mateloos (zie mijn review van Flow en
Monocle).
Voor winnaars is falen een verkeersdrempel op de weg naar succes. In het echte leven draait
het soms anders uit. Sommige drempels blijken een heuse muur te zijn waar je keihard tegenaan knalt. Opnieuw en
opnieuw en opnieuw. Het is wat het is. Een zwarte vlek op het cv van je leven.
Normcore, de fashion trend voor hippe losers |
To lose or not to lose
So what, zegt Charlie. Omarm het loserschap. Het nummer rijgt met veel panache
de losers aan elkaar. Asielhonden die nooit worden gekozen, check! Vrijgezellen
die met datingsapps niet aan een lief raken, check! Of rokers, check en check
en dubbelcheck! Ooit staken de hipste kerels en grieten van je klas een sigaret
in hun mond. Roken was cool. Met de nadruk op was. Na jaren van anti-campagnes zijn sigaretten not hot. En rokers, dat zijn de losers
van vandaag.
De winnaars van vandaag zijn
de losers van morgen, en andersom. Het is maar hoe je het bekijkt. Of beter
gezegd: het is maar hoe jij door de ander wordt bekeken. In eerste instantie
word je door de ander als loser gezien omdat je niet in een conventioneel
plaatje past. Zodra je zelf in die veroordelende blik gelooft, is je loserschap compleet.
De Charlie-oplossing voor
het probleem is simpel. Stel je weerbaar op. Aanvaard dat je soms hard op je
bek gaat. En ga verder. Kun je er iets van leren? Tof. Kun je er niets van
leren? Ook goed. Zet het loserschap naar je hand. Maak er een kroon van die je
met trots draagt.
Love is a losing game voor wie op datingapps rekent |
Opgestoken middelvinger
Charlie introduceert een
verfrissende toon en stijl in de journalistieke wereld. Het magazine lanceert
een rits, veelal vrouwelijke, journalisten die niet bang is om zichzelf te
laten zien. Hun ik en hun beleving maken integraal deel uit van de artikels en
opiniestukken. En dat werkt prima in een nummer over losers. Dankzij die aanpak
verenigt Charlie het beste van twee werelden: de strakke redactionele lijn van
een mainstream magazine en de unieke, menselijke insteek van een blog.
Fuck fake? Reken maar van
yes. Al hangt er aan die opgestoken middelvinger van Charlie een gevoelige
en weloverwogen pen.
Titel
– Charlie Magazine
Verantwoordelijke
uitgever – Jozefien Daelemans
Genre
– Lifestyle
Taal
– Nederlands
Frequentie
– 2 keer/jaar
Pagina's
– 162
Prijs
– 9,90 euro
Test je innerlijke loser |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten