donderdag 21 december 2017

Lezer gevonden: Sven Staelens

Sven Staelens
Sven Staelens
In de rubriek Lezer gevonden leg ik één keer per maand een gepassioneerde lezer op de rooster. Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral: hoe doen ze het? Deze maand is het de beurt aan Sven Staelens, visueel dichter en schrijver. Hij staakt zijn jacht op het perfecte kerstcadeau om zijn leesrituelen te delen.

Wat is het eerste boek dat je las?
Het eerste boek dat ik echt las was Ex-drummer van Herman Brusselmans, gevolgd door de rest van zijn oeuvre. Ik was toen een jaar of zeventien.
Wat is het eerste boek dat je kocht?
Ook dat zal een Brusselmans zijn geweest.
Wat is je favoriete moment van de dag om te lezen?
Elk moment.
Wat is je favoriete plaats om te lezen?
Een zetel. Type, kleur en locatie spelen geen rol.
Wat is het laatste boek dat je cadeau kreeg?
Generator van Koen Sels.
Wat is het laatste boek dat je cadeau gaf?
Mijn eigen bundel.
Maak je aantekeningen en ezelsoren in boeken?
Vroeger had ik daar een absolute hekel aan. Nu doe ik het wel eens bij non-fictie. Ik durf ook een mooie zin in een roman met een potloodstipje aan te duiden.
Rangschik jij je boeken alfabetisch?
Neen, maar wel volgens mijn eigen logica die aan geen mens valt uit te leggen.
Welk personage zag je liever sterven?
Zo wreed ben ik niet. Er gebeurt met het personage precies wat het verhaal wil dat er gebeurt.
Welk personage zag je liever in leven blijven?
Werther natuurlijk, maar ook hier is het verhaal de baas.
Heb je ooit een boek geleend en nooit teruggeven?
Iemand heeft ooit het verzamelde werk van Joe Roxy, dat ik bij de bibliotheek had geleend, gestolen op de camping van Pukkelpop. Dat boek heb ik nooit kunnen teruggeven.

De boekenopslag van Sven Staelens
De boekenopslag van Sven Staelens
Boeken kopen of boeken lenen?
Allebei. Zolang ik maar kan lezen.
Welk boek ligt op je nachtkastje?
Meestal liggen er een vijftal boeken op mijn kastje om me ’s nachts te vergezellen. Het werk van Peter Verhelst is de enige constante.
Welk boek neem je mee naar een onbewoond eiland?
Dat zal ik pas kunnen beslissen bij mijn vertrek.
E-reader of papier?
Papier.
Koop je boeken online of in de boekhandel?
Allebei.
Dichtbundel of roman?
Allebei. Het hangt van mijn humeur af.
Welk boek wil je nog graag lezen?
Het werk van David Foster Wallace.
Welke klassieker krijg je maar niet uitgelezen?
Ulysses.
Welke zin had je zelf graag geschreven?
Dat zijn er veel. Ik kan er geen keuze uit maken. Ik schrijf mooie zinnen over in mijn schriftjes en denk: ik schrijf nog wel eens een zin die beter is dan deze.
Welk boek deed je lachen?
Ongeveer elk goed geschreven boek, al lach ik het luidst met de boeken van Christophe Vekeman.
Zelfhulpboeken: yay or nay?
Nee bedankt.
Eet of drink je tijdens het lezen?
Alleen wanneer ik de krant lees.
Heb je een mening over kookboeken?
Ik heb er meer dan ik er gebruik, dus er kan sprake zijn van een zekere overbodigheid.
Lees je recensies?
Soms krijg ik de indruk dat ik meer recensies lees dan boeken.
Kun je in een rijdende auto lezen?
Dat hangt van de inhoud van mijn maag af.
Het boek met de mooiste titel ooit is …
De ondraaglijke lichtheid van het bestaan.
Het boek met de mooiste cover ooit is …
Zwerm van Peter Verhelst.
Lees je één boek per keer of verschillende tegelijkertijd?
Meestal vier of vijf tegelijkertijd.
Welk verhaal zou iedereen in de aanloop naar Kerstmis moeten lezen?
Hoe ik talent voor het leven kreeg van Rodaan Al Galidi
En de literatuur, hoe is het daarmee gesteld volgens jou?
Zij is een eeuwig leven beschoren.

Zwerm van Peter Verhelst, het boek met de mooiste cover ooit volgens Sven Staelens
Zwerm van Peter Verhelst, het boek met de mooiste cover ooit volgens Sven Staelens
Meer interviews lezen? Klik hier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten