vrijdag 7 oktober 2016

Berlijn met voetnoten - Vlucht 2

Begin juli trok ik voor acht dagen naar Berlijn. Tijdens de trip hield ik een logboek bij. Dat leverde 29 notities op. De voetnoten voegde ik later toe. Vandaag notitie 8.


Vlucht 2
Luchtballon Berlijn
Dat vliegtuigen kunnen vliegen vind ik maf, maar nog maffer vind ik mensen die op een luchthaven kunnen winkelen*. Een broek of een smartphone kopen, dat is wel het laatste waar ik aan denk als ik een douane nader. Net goed, denk ik dan, op een plek die me weinig subtiel tot consumptie wil aanzetten. Tax free, goedkoop? Een kop koffie kost al een arm of een been! En wat moet ik met een reuze-Toblerone** in Berlijn?

Op elke luchthaven zijn er mensen die zich een weg naar geluk shoppen. Ik hoef maar om me heen te kijken om te weten dat het werkt. Waarschijnlijk zweeft er ergens op het internet een wetenschappelijk onderzoek dat mijn theorie bevestigt***. Als het erop aankomt zijn die shoppers net als ik: een luchthavenstresskip. De ene verlamt zodra hij het gebouw binnenstapt, de andere huppelt met impulsaankopen door de terminal.
 
In 2013 stelde MissTravel.com aan 5 000 reizigers de vraag in welke Europese luchthaven zij het liefst wat langer (on)gewild willen verblijven. Zaventem strandde op de tiende plaats. Respondenten omschreven onze luchthaven als groot en overzichtelijk, maar klaagden over het beperkt aanbod aan winkels.
 ** Een mini-Troblerone telt 3 pieken. Een Toblerone-reep van 4,5 kg telt er 12.
*** Bingo.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten