dinsdag 30 juni 2015

Cut-up-cyclus Bouw Val

Een cut-up, wasda? 
Volgens Wikipedia werd de cut-up uitgevonden door de dadaïst Tristan Tzara. Hij verzamelde uitgeknipte woorden in een hoed, trok er blind een aantal weer uit en maakte daarmee een gedicht.

De bekendste cut-upper, beat poet William S. Burroughs, zei in een interview met The Paris Review het volgende over de techniek:

Elke verhalende passage of een passage die bestaat uit, zeg, poëtische beelden is altijd onderhavig aan een hele reeks varianten, die allemaal op hun eigen manier waardevol kunnen zijn. Als je een pagina van Rimbaud verknipt en herschikt, krijg je compleet nieuwe beelden - echt Rimbaud-beelden, maar nieuw. 

Volgens Burroughs zit er evenveel betekenis in een cut-up dan in het origineel. Het leven zelf is voor hem één grote cut-up:

Iemand leest een krant en zijn oog volgt keurig de kolom op een aristotelische manier, één idee en zin tegelijkertijd. Maar onbewust leest hij de kolommen aan weerszijden en is hij zich bewust van de persoon die naast hem zit. Dat is een cut-up.

Bouw Val wablieft?
Van oktober 2014 tot juni 2015 werkte ik aan de cut-up-cyclus Bouw Val.

Ik zette mijn schaar in elk magazine dat ik in huis vond. Dat bleken vooral interieurmagazines te zijn. Elk woord en elke foto waarin cut-up-poëzie school werd zorgvuldig, doch hardhandig uit zijn of haar oorspronkelijke context geknipt.

Waarom?
Omdat er buitensporig veel belang wordt gehecht aan het bezitten van een huis dat er 24/7 perfect uitziet. Er moest maar eens, onverwacht, een fotograaf van een interieurmagazine voor je deur staan die op het laatste nippertje beslist je fabuleuze woonkamer toch niet te fotograferen omdat er een pluk stof langoureus over je parketvloer rolt.

Echt?
Echt.

Kan ik die cut-ups herlezen?
Dat kan. Snuffel rond op mijn blog en je zult ze vinden. Misschien kom je ook nog andere leuke dingen tegen. Of, als dat weinig aanlokkelijk klinkt, gebruik dan gewoon onderstaande links.

Een american dream maakt
Chinees vee beschut
Ondertussen dit paradijs
Mijn deur moet
Horoscoop van een
Bodem ramen dak en
Grote beslissing
Automatisch warm supermodellenras
Woonnummer met klasse
Ontdek het ik der viriliteit
Geest in duikerpak
Lucy, I am your mother!
Het grill restaurant toekomst
Hier loopt u
Te koop aan vuistslag
Vandaag begint u
Dat samen verdwalen
Hoe kijken door iconisch labyrint
Doorbraak
London verdwaal
Barones grillster
Dankzij winkelart
Kamer valt en schande knalt
Hotspot mensencocktail
Het jaar opgeven
Signalement
Dat plannen van bewustzijn
Gele gondel in ceylon orange pekoe tea
Fermenteren van volgend appartement
Nergens poëtisch
Het weekend is ruilhandel
Je oorlog klaar
Ik/24/En
Opendeur feest muziek dineren
We?
Europa robuust huis
Puzzel mei

Dank u!
Ik dacht dat je het nooit zou zeggen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten