zaterdag 9 mei 2015

Tag: blogmannen

Onlangs startte Paul van metropaul.nl met de tag blogmannen. Hij stelde vast dat er meer vrouwen dan mannen bloggen en vroeg zich af hoe dat komt. Mannen lijken volgens hem tegen een digitaal glazen plafond te botsten. Metropaul nodigde alle bloggers, zowel mannen als vrouwen, uit om met de tag aan de slag te gaan en stelde ons negen vragen. Ik kan geen zinnig antwoord op alle vragen bedenken en beperk me liever tot enkele terzijdes.

In de niche waarin ik blog - laat ik het gemakshalve een literair blog noemen - botsen mannen niet tegen een glazen plafond. Ik ken één bekende bloggende schrijfster (Gaea Schoeters) tegenover twee bekende bloggende schrijvers. Je kunt op dat vlak niet voorbij aan Arnon Grunberg, en ook Jamal Ouariachi is een regelmatige blogger.

Auteurs die een blog enkel gebruiken voor promotionele doeleinden beschouw ik niet als bloggers. Een blog vertrekt vanuit een persoon en zijn of haar beleving van iets of iemand. Het is die een-op-een ervaring die me in de richting van een blog zuigt. Een uitgeverij die een nieuwe roman wil verkopen doet iets helemaal anders.

Een van de redenen waarom ik dit blog onderhoud, is omdat ik relatief weinig gelijkaardige blogs vind. De schrijversvakscholen in Vlaanderen en Nederland zitten vol, maar blijkbaar voelen maar weinig beginnende of gevorderde schrijvers de nood om over hun ervaringen te bloggen. Jammer! Ik heb veel geleerd door te lezen over de manier van werken van andere schrijvers. Daarenboven is een blog een ideale plek om je schrijfvaardigheden te oefenen en te ontwikkelen.

De man-vrouwverhouding voor blogs waarop uitsluitend boeken worden gerecenseerd ligt helemaal anders. Daar is er sprake van een groot overwicht van vrouwelijke bloggers. Waarom wordt die verhouding niet in het professionele circuit weerspiegeld? De meerderheid van de recensenten van De Standaard der Letteren en de boekenbijlage van De Morgen is mannelijk. Vrouwen hebben overduidelijk goesting om te recenseren, maar toch loopt er iets mis (een glazen plafond?) als ze dat op een professioneel niveau willen doen.

Bon, genoeg om de hete brij heen gedraaid. Waarom bloggen meer vrouwen dan mannen?
  • de meeste populaire blogs gaan over onderwerpen die, terecht of onterecht, een vrouwelijke stempel dragen. Ik denk hierbij aan fashion, beauty, koken en lifestyle. De gemiddelde man zal niet snel geneigd zijn hierover zijn diepste zielenroerselen bloot te leggen op een openbare webpagina.
  • het valt niet mee om in 2015 met een origineel blog uit te pakken. Iedere nieuwe mannelijke blogger moet het opnemen tegen een bataljon gevestigde bloggers. Je moet het verschil maken, iets toevoegen aan wat al bestaat. Makkelijker gezegd dan gedaan. Een blog biedt veel mogelijkheden, maar veel staat of valt met het schrijven van goede teksten, en die vind je al op genoeg andere plaatsen op het www.  
  • mannen ventileren hun gedachten online, maar kiezen daarvoor andere platformen dan blogs. Neem een duik in de wereld van de internetfora. Me dunkt dat die, afhankelijk van het onderwerp, bijna uitsluitend door mannen worden bevolkt. 
Ik had bijna een vierde bolletje gemaakt met daarachter de bedenking dat mannen minder vaak en minder makkelijk over gevoelens praten. Dat soort conclusies laat ik liever aan onnozele wetenschappelijke onderzoeken of al even onnozele en oppervlakkige magazines.

Wil je interessante bloggende mannen leren kennen? Dit zijn de negen mannelijke bloggers die ik volg:
Maarten Dessing
Een journalist die schrijft over schrijven, lezen en literatuur. Hij wisselt persoonlijke bedenkingen af met artikels en interviews.
Mark Cloostermans
Een recensent van De Standaard der Letteren. Hij wisselt persoonlijke reflecties af met recensies. Mijn favoriete blogrubriek is die waarin hij de eerste vijftig bladzijden van een boek leest en becommentarieert. Op het einde van die vijftig pagina's beslist hij (onverbiddelijk) om al dan niet verder te lezen.
David Troch
Een dichter die dagelijks een gedicht of een zkv schrijft.
Jurgen Nakielski
Nog een dichter.
Tom Marien
En nog één.
Boekenliefhebber
Een blog over lezen, schrijven en de dingen waaraan een oog blijft haken.
Mooi geel topje
Een blog vol korte, absurde, bizarre, surrealistische, vreemde, schokkende kortverhalen.
Tijl Nuyts
Een jonge schrijver die zowel proza als poëzie publiceert.
Blogtrommel
Een blog over de kunst van het bloggen.

1 opmerking:

  1. Waw! Mooi geel topje, een ontdekking! Lees hier zijn toffe verhaaltjes, genietend van 2 weetabix met lightroom, een wolkje melk, een appel, heerlijk straffe koffie en gedroogde pruimpjes, haha! Daarna tokkelen over Gerrit Achterberg, dichter-moordaar. Je tikt ertegen en het zingt, schreef hij.

    Have a nice day...
    Zzzzzz...
    Yasse

    BeantwoordenVerwijderen