zondag 28 december 2014

Flansen (over bloggen)

Over 2014, voornemens en 2015

Volgens de teller van dit blog, sluit ik het jaar af met iets meer dan honderdvijftig berichten. Vreemd! Ik kan me van sommige teksten amper herinneren wanneer ik ze schreef. Ik voel dat ik met dit blog stilaan een andere richting uit wil gaan. Naar aanleiding van de twee polemieken waarop ik recent reacties publiceerde, is mijn goesting voor het experiment aangewakkerd. Ik schreef onder andere:

Een stuk op mijn blog gooien dat onvolkomenheden vertoont vind ik moeilijk, al besef ik dat ik daarmee zondig tegen een van mijn uitgangspunten. Deze plek moest ook dienen om werk in wording te publiceren. Dat is tot nu toe zelden (misschien zelfs nooit) gebeurd. Ik houd van keurig afgeronde stukken. Onafgewerkte teksten voelen als een valse noot op een loepzuivere homepagina.

Ik heb tijd nodig om me over een onderwerp een mening te vormen. Daarom mijd ik actuele discussies over literatuur uit vrees stommiteiten uit te kramen. In 2015 wil ik die gêne overboord gooien. Joost de Vries werd enkele weken terug geciteerd in De Standaard der Letteren. Zijn exacte woorden ontsnappen me, maar het kwam erop neer dat hij zei: wie zich niet in het actuele debat kan vinden, kan er maar beter zelf aan meedoen. So what als ik er soms eens verschrikkelijk naast zit?

Over bloggen en blogtips

De voorbije weken struinde ik door de winkelstraten op zoek naar cadeaus. Meer dan eens greep ik naar een van de boeken over bloggen die dit jaar op de markt werden gegooid. Ik las hier en daar een hoofdstuk in de hoop enkele tips mee te pikken. Ik leerde al snel dat ik:
  1. zondig tegen zowat elk beginsel. Korte, snelle berichten met filmpjes en foto's? Lijstjes met filmpjes of foto's? Helaas, u vindt ze hier (meestal) niet. 
  2. elk lezersvriendelijk blogonderwerp uitwerk tot een lange, social media-onvriendelijke tekst.
  3. bijna een nul ben in het voeren van promotie.
  4. de meeste tips nuttig vind voor lifestylebloggers, maar niet voor mijn blog. Dat bedoel ik niet denigrerend. Ik heb respect voor bloggers die de dunne lijn tussen kunst en commercieel instinct vinden.
Een van de beste tips las ik in Het blogboek van Kelly Deriemaeker: werk op voorhand berichten uit. Helemaal waar. Alleen lukt ook dat me voor geen meter. Daarom doop ik mezelf om tot een blog-flanser. Ik neem me vaak voor tijdig aan een nieuw bericht te beginnen, maar vaak flans ik op zondag iets in elkaar dat zoveel beter had kunnen zijn als ik er eerder aan was begonnen. Schrijven + laten liggen + herschrijven = goed blogbericht. Op school was ik ook een chronische uitsteller. Bah, het verhaal van mijn leven eigenlijk feitelijk ...

The best of 2014

Maar, heel af en toe ben ik met een gouden blogtip succesvol (?) aan de slag gegaan. Zoals met mijn berichten waarin ik mensen over oudere berichten vertel (lees: de berichten die je schrijft als je echt geen inspiratie of tijd hebt). Op die manier ontdekken recente lezers van je blog je blogarchief. Zullen we dat dan even doen? 

Haat je de feestdagen? Lig je met een halve of ganse indigestie op de bank te kreunen? Of ben je een van mijn fameuze nieuwe lezers? Dit zijn de meest gelezen blogberichten van 2014 van wardmertensschrijft.blogspot.be! 

Een polemiek (deel 1?)
Een bericht over wat literatuur vermag, moet en kan zijn.
Een polemiek (deel 2)
Nog meer van hetzelfde, maar dan anders.
What shocks you more
Een cut-up.
Lijden
En nog één.
Een zomerse blokkade (deel 1)
Over writer's block.
Een zomerse blokkade (deel 2)
Ik doe alles graag twee keer. De herhaling is nooit hetzelfde.
Lang leve Delphine
Mijn ontmoeting met Delphine Lecompte.
De dichter-groupie in mij (Ward ontmoet Maud)
Maud Vanhauwaert dus.
Poëzie van een zomer (de vrouwen)
Als je ook wilt weten wat ik van Els Moors, Hannah van Wieringen en Tjitske Jansen vind.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten