maandag 18 september 2017

Magazine gelezen: Flow

Flow
In 2009 lag de eerste Flow in de rekken. Acht jaar later bestaat het magazine nog steeds, en hoe: in 2014 werd het uitgeroepen tot tijdschrift van het jaar. De oplage, inmiddels 70 000 exemplaren, gaat in stijgende lijn. Niet slecht in een tijd waarin het gros van de bladen de verkoopcijfers ziet dalen. Flow is hét Nederlandstalige lijfblad voor de aanhangers van slow living. Het is het juiste blad op het juiste moment.

Theemuts
Desondanks flitste er altijd hetzelfde woord door mijn hoofd als ik een Flow bij de krantenboer zag liggen: theemuts. En van die muts beland ik in geen tijd bij scrapboek-bijeenkomsten waarop amper wordt gescrapboekt, maar vooral geroddeld. Cliché cliché! Geen zorgen, ik ben me ervan bewust. Misschien ligt het ook wel aan de slagzin van het blad die bovenaan elke cover staat gedrukt?

Een tijdschrift zonder haast, over klein geluk, andere keuzes en simpeler leven.

Ik ben zelf, de luiwammes die ik ben, trots op het feit dat het me af en toe lukt me te haasten. Mijn geluk heb ik liefst in ’t groot. Keuzes laat ik me liever niet voorschrijven door een tijdschrift. En het leven, dat lijkt me nu net zo interessant omdat het complex is. Flow en ik, dat zou nooit wat gaan worden.

Flow
Papierwaren in Flow
Mo’ paper
Maar ook ik ging uiteindelijk overstag en haalde een Flow in huis. Die 70 000 kopers kunnen het niet allemaal bij het verkeerde eind hebben, toch? Lifestylebladen hebben het tegenwoordig allemaal over slow living, maar Flow onderscheidt zich door extra aandacht te besteden aan mensen die van papierwaren houden. Elk katern is op een andere papiersoort gedrukt en wordt anders vormgegeven. Elk nummer bevat enkele papieren cadeautjes zoals een notitieboek of schutbladen met originele prints. Voor je ’t weet, ben je aan het scrapboeken.

Elke Flow bestaat uit vijf delen: een openingsverhaal met een wisselend thema en vervolgens de vier vaste rubrieken Feel Connected (over verbondenheid), Feel Mindfully (over aandachtig leven), Spoil Yourself (over hebbedingetjes) en Simplify Your Life (over eenvoudiger leven). Met artikels over mindfulness, compact wonen, het bullet journal en thuiswerken wint Flow alvast niet de prijs voor de origineelste keuze aan onderwerpen. De inhoudstafel leest zowat als een overzicht van populaire zoektermen op Google.

Flow
Artikel over Tiny Houses in Flow
Flow gaat voor goud …
Maar kijk, als ik die theemuts even laat zitten waar ze zit (als je het echt wilt weten: in de lade onder mijn oven), dan stel ik vast dat Flow puik werk levert. De structuur is in een oogopslag duidelijk en er zit een prettig tempo in het blad. Korte en langere stukken wisselen elkaar goed af. In de beschouwende artikels neemt de redactie de tijd om een onderwerp diepgaander uit te werken. De taal is helder en sober. Het is dan ook niet verwonderlijk dat Flow een groot publiek aanspreekt. Tegelijkertijd neemt het blad haar lezers ook serieus. Tussen de roze papiertjes en gekalligrafeerde letters door steek ik al eens iets op. In het artikel Hoe ontdek je wat je echt wilt? leerde ik twee begrippen kennen van de Britse filosoof Isaiah Berlin: negatieve en positieve vrijheid. De eerste soort van vrijheid ervaar je door de afwezigheid van dingen, als je alles achter de rug hebt dat ‘moet’, bijvoorbeeld aan het einde van een werkdag; de tweede soort maak je mee als je iets doet dat je graag doet, als je een creatieve flow ervaart, bijvoorbeeld als je kookt, schrijft of schildert. Ik heb me laten vertellen dat mensen die scrapboeken dat gevoel ook kennen (laatste keer, beloofd!).

Je begrijpt het al: Flow heeft me goed liggen. Dacht ik hier even een nuffig Nederlands blad af te knallen. Niet dus. Het grootste pluspunt heb ik nog niet eens vermeld: de aandacht voor literatuur. Vrijwel elk artikel wordt afgesloten met leestips en het hele tijdschrift is doorspekt met citaten van onder andere Haruki Murakami, Henry Ford en Barack Obama. In de rubriek Live Mindfully gaat het zelfs alleen maar over boeken, wel tien pagina’s lang, met daarop dertien boekentips waaronder de romanciers Ian McEwan, Dave Eggers, J.M. Coetzee en de dichters William Wordsworth en Samuel Coleridge. Op die manier smokkelt de redactie enkele literaire zwaargewichten tussen de pagina’s.

Flow
Artikel over mindfulness in Flow
… en soms ook niet
Toch is het niet al goud dat blinkt. Flow zet de lezer aan tot ont-spullen (Marie Kondo achterna, nog zo’n überhip fenomeen), maar prijst tegelijkertijd producten aan die niemand nodig heeft, zoals een Dolly Parton-borduurwerk of gehaakte vlaggetjes. Af en toe geeft het blad me ook het gevoel dat het een mindfulness-cursus is, en dan vooral in artikels waarin het woord dankbaarheid te vaak opduikt. Maar waar ik me nog het meeste aan stoor is dat Fijn van Flow-sfeertje. Anders gezegd: Flow wil de lezer het gevoel geven dat ‘alles wel in orde komt’.

Het Flow-leven is optimistisch en creatief, altijd en overal. Of nog anders gezegd: tegenslag bied je het hoofd door erover te praten met je vrienden met een kop groene thee in de hand en een zelfgebakken taart op de tafel. In een volgende stap ga je die nare ervaring in een creatief project verwerken. Op die manier maak je van elke tegenslag een overwinning. Dat zullen veel mensen ook doen, maar heus niet iedereen. Ik mis een oog voor mislukking, de mislukking zonder meer. Dat wat niet lukt is minstens even interessant als een geslaagd gedicht, een lekkere quiche of een knap schilderij.

Flow
Een How to over bloemschikken in Flow
Fijn van Flow
Flow geeft een inkijk in het leven van mensen die creatief bezig zijn. De ene maakt muziek, de andere vouwt dieren uit papier en weer iemand anders bakt bijzondere taarten. Als lezer kom je te weten wie ze zijn, wat ze doen, waarom ze het doen en hoe ze het doen. Dat levert herkenbare en inspirerende verhalen op. Iedereen is immers ergens goed in. Ik had bij wijze van spreken zelf in het nummer kunnen staan. Als ik iets niet onder de knie heb, dan kan ik het leren. Dat is iets wat ze bij Flow stellig geloven. Hoe schik ik bloemen in een vaas? Hoe maak ik gesuikerde noten? Hoe richt ik een tekengroep op? Dankzij Flow kom ik het allemaal te weten. Het blad bulkt van de duidelijke en haalbare tips en suggesties. Om over de lay-out, verpakking en extraatjes nog maar te zwijgen. En dat vind ik allemaal oprecht erg fijn van Flow.

FLOW ID
Titel – Flow
Uitgeverij – Sanoma
Genre – Lifestyle
Taal – Nederlands
Frequentie – 8 keer/jaar
Pagina’s – 167
Prijs – 7,50 euro

Geen opmerkingen:

Een reactie posten