vrijdag 25 november 2016

Berlijn met voetnoten - Bedelaar

Begin juli trok ik voor acht dagen naar Berlijn. Tijdens de trip hield ik een logboek bij. Dat leverde 29 notities op. De voetnoten voegde ik later toe. Vandaag notitie 28.


Bedelaar
WC Berlijn
In Kreuzberg* wacht ik voor de laatste keer op de metro. Op het perron neem ik de laatste stukjes Berlijn in me op. Mijn oog valt op een vrouw. Of is het een meisje? Ze spreekt enkele mensen aan, maar wordt snel afgewimpeld. Een bedelaar, denk ik. Ze komt ook mijn richting uit gelopen en maakt oogcontact. Ze is jonger dan ik, een jaar of 25, schat ik. En ze is moe, dat maak ik op uit de vermoeide blik in haar ogen. Haar kleren hangen slap om haar schouders en heupen.

Ik schud mijn hoofd om haar meteen duidelijk te maken dat ze ook van mij niets zal krijgen. Ze is die dag al de derde die me om geld vraagt. Mijn snelle afwijzing – ik geef haar geen kans om haar vraag te stellen – doet haar lichtjes achteruitdeinzen. Met enige verbazing in haar stem zegt ze in het Engels: ‘Je denkt dat ik een bedelaar ben.’

Ze is op zoek naar het hotel waar ze een kamer heeft geboekt. Het zou in de buurt van het metrostation moeten liggen. Haar reisgezel heeft zich aan de voet bezeerd en kan niet meer ver stappen. Ze geeft me het adres en ik probeer de straat op mijn plan terug te vinden. Zonder succes. Onderwijl put ik me uit in verontschuldigingen omdat ik haar voor een bedelaar aanzag. Ik probeer haar uit te leggen dat ik vandaag al twee keer eerder werd benaderd, maar ze heeft weinig oren naar mijn verhaal. Ze kijkt me niet meer aan. Hij vindt dat ik eruitzie als een bedelaar, hoor ik haar denken.

Ze bedankt me voor de hulp en spreekt iets verderop iemand anders aan. Deze keer met meer succes. De man heeft een smartphone en mobiel internet. Ik gun haar een douche en een bed, het zachtste bed** van Berlijn.  


Kreuzberg dankt zijn naam aan de gelijknamige berg die in het stadsdeel ligt. Op de top van de berg staat een nationaal monument dat herinnert aan de Napoleontische Bevrijdingsoorlogen. Het bestaat uit een twintig meter hoge gotische zuil met op de top ein eisernes Kreuz (een ijzeren kruis). 
 ** Volgens kenners produceert het Zweedse Hästens de beste matras ter wereld. Voor zo’n slordige 140 000 dollar ligt de Vividus ook in jouw slaapkamer. De matras bevat een 200 kilo zware mix van katoen, wol, mohair en paardenhaar om je het gevoel te geven dat je een leven lang op een wolk slaapt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten