vrijdag 14 oktober 2016

Berlijn met voetnoten - Regen 2

Begin juli trok ik voor acht dagen naar Berlijn. Tijdens de trip hield ik een logboek bij. Dat leverde 29 notities op. De voetnoten voegde ik later toe. Vandaag notitie 11.


Regen 2
Park Berlijn
Aan het begin van de wandeling door Kreuzberg valt de regen met bakken uit de lucht. Schuilend onder de luifel van een kledingzaak zie ik het water in de goot aanzwellen. Mijn ogen volgen de tocht van een pizzadoos. Via de goot baant ze zich een weg door de straat. Hoe hoger het waterpeil staat, hoe gezwinder haar tocht verloopt. Ze omzeilt zelfs met een sierlijke bocht het voetstuk van een tijdelijk verkeerslicht.

Het valt me op dat Berlijners zich weinig van het slechte weer aantrekken. De meesten blijven op hun terrasje zitten, ook wanneer het afdak hen niet helemaal drooghoudt. Paraplu’s zijn taboe. Zij die niet schuilen, lopen – en dan bedoel ik niet hollen, maar wandelen – gewoon door de regen.

Na vijfenveertig minuten schuifelen onder de luifel houdt de regen het voor bekeken. Ik haal de klamme reisgids uit mijn jaszak en hervat de wandeling. Vijf minuten later hangt er geen wolk meer aan de lucht. Alleen de natte straat verraadt dat er die ochtend nog wat anders is gebeurd.

Ik vraag me af hoe ik thuis op de regen zou hebben gereageerd. Als ik geen afspraak had, was ik waarschijnlijk binnengebleven. Meestal valt het met ons ‘Belgische weer’ best mee. Regent het bij ons vaak langer dan een half uur? Ik denk het niet. Toch hoor ik mezelf soms zeggen of denken, vaak tot mijn eigen ergernis, dat het de hele dag heeft geregend. Een bewering die, vermoed ik, door geen enkele meteoorogische statistiek wordt bevestigd*.


*In Vlaanderen regent het gemiddeld 6% van de tijd. De meeste regen valt tussen 9u en 10u en tussen 15u en 18u.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten