Een lifestyleblad voor mannen uitgeven, dat is risky
business. De tijd is voorbij waarin mannenbladen hoge oplages halen. De best
verkopende tijdschriften mikken op een ruim publiek of op vrouwen. Het
mannenblad Fantastic Man heeft lak aan die trend en ligt sinds 2005
onafgebroken in het rek van de betere krantenwinkel of boekhandel. Hoog tijd om
deze kanjer van Nederlandse makelij van dichtbij te bekijken.
En wat was ik benieuwd!
Waarom? Omdat het team achter Fantastic Man ook mijn favoriete tijdschrift The Happy Reader maakt. Ik verwachtte een straffe mix van beeld en tekst én een
frisse kijk op de hedendaagse man. Kan
Fantastic Man die belofte waarmaken? Dat vertel ik je nu.
Fantastic Man bestaat uit
drie delen met als titel one, two en three – lekker simpel. Onder one
verzamelt de redactie boeiende en bizarre nieuwtjes over, voor en
door mannen. In two vind je alles
over het thema. three is een mix van
modeshoots en interviews.
Teenage, een modeshoot met Brazilaanse tieners die voor de camera helemaal los gaan |
Een intergenerationele dialoog
For young and old luidt de ondertitel van het lente- en zomernummer.
De nieuwste Fantastic Man gaat over de chemie tussen mannen van verschillende
generaties. Een interessant en actueel onderwerp waarover het laatste woord nog
niet is geschreven. Ik was erg benieuwd naar de manier waarop de redactie het
thema benaderde. Ontdek samen met mij dit nieuwe nummer.
In het eerste artikel zet
auteur Richard Benson meteen het belang van ontmoeting tussen verschillende
generaties in de verf. Als voorbeeld gebruikt hij het project Natural Selection,
een samenwerking tussen vader/ornitoloog Peter Holden en zoon/kunstenaar Andy
Holden. Tijdens zijn jeugd begreep Andy niets van zijn vaders passie voor
vogels. Tot hij een nest als een kunstwerk ging bekijken. Voor Natural
Selection staken vader en zoon de hoofden bij elkaar. Ze geven lezingen over
vogelnesten en stellen ornithologische parafernalia tentoon.
Midlife, een modeshoot met Britse zakenlui |
Ode aan beige
Voor ik aan het artikel van Benson kon beginnen, kreeg ik eerst 53 pagina’s reclame voorgeschoteld. Fantastic Man maken
kost geld. Het blad barst van de modeshoots. Voor de artikels draven ervaren
namen op zoals Mark Smith, Horacio Silva en Bruce LaBruce. Ook de geïnterviewden
zijn een gerenommeerd allegaartje, waaronder Teen Vogue-hoofdredacteur Phillip
Picardi, ontwerper Simon Porte Jacquemus, muzikant Steve Lacy en filmcoryfee
Tom Courtenay. Fantastic Man is gedrukt op groot formaat en op dik papier. Dat
kost een smak geld. Geld dat ergens vandaan moet komen. Van reclame dus, veel
reclame.
Kun je een knap tijdschrift
maken zonder reclame? Ik ga zo stilaan denken van niet. Ik parkeer die kritiek in de koelkast. Want Fantastic Man pakt veel dingen erg goed aan. Daarover vertel ik je graag meer. Een sterk staaltje journalistiek lees je
bijvoorbeeld in The Recommendations, een rubriek waarin mannen odes schrijven over
de gekste dingen. Wat denk je van deze ode aan de kleur beige?
Beige is (…) a great conversation starter, if only because everybody has either a different perception of it, or a different word for it, yet immediately knows what you mean. Sand, for instance. Camel, although that tends to be the darker side of beige. Cream. Khaki, though some people think of green when they think of khaki. Biscuit is a good one. Ecru. Oatmeal, even better, so striking.
De odes in Fantastic Man
zijn onweerstaanbare stukjes tekst over onderwerpen waarbij je zelden
stilstaat. En net daarin ligt de sterkte van The Recommendations. De rubriek
zet iets vanzelfsprekends op een voetstuk. Als je binnenkort de kleur beige ziet, denk je meteen aan die ode. Dankzij Fantastic Man is beige is niet langer banaal, maar
speciaal.
Na The Lace Race kijk je nooit meer op dezelfde manier naar veters |
De zelfknopende veter
Die verrassende aanpak past
Fantastic Man ook toe in The Lace Race, een uitgebreid artikel over veters. Veters!? Ja,
veters. Een alledaags voorwerp, maar zoals met veel doodgewone dingen ontsnapt
ook de veter niet aan wetenschappelijke vooruitgang. Een veter knopen is voor
kinderen een stap op weg naar ‘groot’ worden. Dat is binnenkort verleden tijd. Je kunt nu al veters kopen die zichzelf knopen. De vraag is dus niet of zulke
veters bestaan, maar wanneer fabrikanten ze op grote
schaal zullen aanbieden. Als jij morgen je veters knoopt, ga er dan maar eens
goed voor zitten.
Fantastic Man slaagt er niet
in dat niveau de hele tijd aan te houden. In deel
twee, gewijd aan het thema, zakt het blad in elkaar. two telt drie fotoshoots die zich toespitsen op belangrijke fases
in een mannenleven. Midlife portretteert
zakenmannen in strakke pakken in Canary Wharf. Teenage toont Braziliaanse tieners in formele en vrijetijdskleding.
En in Elder hult een groep Ierse
knarren zich in een garderobe met kleuren die pijn doen aan je ogen. De foto’s
zijn knap, maar voegen niets toe aan het clichébeeld dat ik van die
leeftijdscategorieën heb. Een zakenman met een fuchsia slobbertrui, dat zou me
pas echt interesseren.
Elder, een modeshoot met Ierse knarren |
Een frisse kijk op mannelijkheid
Hoe zit het nu met die
frisse kijk op de hedendaagse man? Die heeft Fantastic Man me uiteindelijk toch
gegeven, en dan vooral dankzij de interessante interviews. Mensen zoals
Picardi, Jacquemus, Lacy en Courtenay voelen zich op en top man, maar voldoen niet
aan het cliché. Een echte man streeft niet altijd naar roem, aandacht en macht.
Soms trekt hij zich terug voor bescheidener werk dat inhoudelijk minstens even
interessant is als een job in de spotlight. En ja, een echte man kan ook homo-
of biseksueel zijn.
Het is dan ook jammer dat
het themadeel die frisse kijk niet verder ontwikkelt. De modeshoots zijn clichébevestigend en ik mis de verdieping van enkele journalistiek stukken. En dat is op z’n zachtst
gezegd vreemd omdat de redactie van Fantastic Man over een onweerstaanbare pen beschikt. Daardoor ervaar ik Fantastic Man niet als een
lifestylemagazine, maar wel als een modeblad voor mannen.
Titel
– Fantastic Man
Uitgeverij
– Top Publishers BV
Genre
– Lifestyle
Taal
– Engels
Frequentie
– 2 keer/jaar
Pagina's
– 298
Prijs
– 11 euro
Geen opmerkingen:
Een reactie posten