dinsdag 29 mei 2018

Lezer gevonden: Hazim Kamaledin

Hazim Kamaledin
In de rubriek Lezer gevonden leg ik één keer per maand een gepassioneerde lezer op de rooster. Wie zijn ze? Wat doen ze? En vooral: hoe doen ze het? Deze maand is het de beurt aan Hazim Kamaledin. Hazim is schrijver, theatermaker en bestuurslid van PEN-Vlaanderen.

Wat is het eerste boek dat je las?
Misdaad en straf van Fjodor Dostojevski. Niet door eigen wil. Mijn tante, een dichteres en theatermaakster, wilde dat ik snel volwassen werd.
Wat is het eerste boek dat je kocht?
Doctor Faustus van Christopher Marlowe. Iemand raadde me het boek aan toen ik een monoloog zocht voor een auditie in het conservatorium van Bagdad.
Wat is je favoriete moment van de dag om te lezen?
Van 8:30u tot 12u.
Wat is je favoriete plaats om te lezen?
De woonkamer of op café.
Wat is het laatste boek dat je cadeau kreeg?
Drie Arabische romans.
Wat is het laatste boek dat je cadeau gaf?
Ivo Van Hove van Emile Schra.
Maak je aantekeningen en ezelsoren in boeken?
Ja.
Rangschik jij je boeken alfabetisch?
Neen. Ik rangschik ze op basis van mijn belangstelling.
Welk personage zag je liever in leven blijven?
Ik wil niemand zien sterven. Dat is natuurlijk een utopie.
Heb je ooit een boek geleend en nooit teruggeven?
Ja.
Boeken kopen of boeken lenen?
Kopen. Ik kan niet tegen lenen.
Welk boek ligt op je nachtkastje?
Een boek van  de Poolse theaterleraar Jerzy Grotowski.
Welk boek neem je mee naar een onbewoond eiland?
De volledige oeuvre van de Iraakse dichter Badr Shaker Al Sayab.
E-reader of papier?
Papier.
Koop je boeken online of in de boekhandel?
Beide.
Met welk personage wil je de lakens delen?
Ik voel me verwant met Amadeus in de film van Milos Forman. Tijdens het passen van pruiken zegt hij: ‘Ze zijn allemaal zo mooi. Waarom heb ik geen drie hoofden?’

Hazim Kamaledin
In 2016 publiceerde Hazim zijn roman Schoonheid raast in mij tot ik sterf
Fictie of non-fictie?
Fictie.
Dichtbundel of roman?
Geef me een roman.
Welk boek wil je nog graag lezen?
Honderden!
Welke klassieker krijg je maar niet uitgelezen?
Het oeuvre van Lev Tolstoj.
Welke zin had je zelf graag geschreven?
To be or not to be.
Welk boek deed je huilen?
Het proces van Franz Kafka.
Boekenclubs: yay or nay?
Yay.
Zelfhulpboeken: yay or nay?
Nay.
Raymond Carver of Marcel Proust?
Marcel Proust.
Virginia Woolf of Agatha Christie?
Virginia Woolf.
Eet of drink je tijdens het lezen?
Drinken, maar niet veel.
Heb je een mening over kookboeken?
Ik experimenteer liever zelf in de keuken.
Welke film is beter dan het boek?
Er zijn er veel. Ik denk onder andere aan One Flew Over the Cuckoo's Nest van Milos Forman, een film gebaseerd op een boek van Ken Kesey.
Welk boek wil je graag verfilmd zien?
Oorlog en terpentijn van Stefan Hertmans.
Kun je in een rijdende auto lezen?
Moeilijk.
Het boek met de mooiste titel ooit is …
The Unbearable Lightness of Being van Milan Kundera.
Het boek met de mooiste cover ooit is …
Ik heb duizenden boeken gelezen en zag er nog veel meer in boekhandels en bibliotheken. Elk tijdperk heeft een eigen smaak.
Paperback of hardback?
Geef me een hardback. Mijn boeken blijven zeer lang naast me liggen, zelfs lang nadat ik ze heb uitgelezen. 
Lees je één boek per keer of verschillende tegelijkertijd?
Tegenwoordig lees ik verschillende boeken tegelijkertijd. Ik ervaar het als een misvorming, maar het is sterker dan mezelf.  
In welke taal zou je graag kunnen lezen?
Frans.
En de literatuur, hoe is het daarmee gesteld volgens jou?
Onze hedendaagse wereld evolueert bliksemsnel. Literatuur mag niet blijven hangen in het traag beantwoorden van die evolutie. De schrijver moet in de eerste plaats met de lezer communiceren.

Hazim Kamaledin
Cabaret, de derde roman van Hazim
Meer interviews lezen? Klik hier

Geen opmerkingen:

Een reactie posten