donderdag 1 juni 2017

Vind ik leuk - 5 stukken over de kunst van het lezen

Het internet bulkt van de goede teksten over de kunst van het lezen. Jammer genoeg verdwijnen de meeste daarvan al gauw tussen de digitale plooien. Ik heb er vijf voor jou gered.


1. De kunst van het lezen
Korte inhoud: Lezen is een kunst.

Waarom: Lezen is meer dan woorden consumeren. In het beste geval weet je waar je begint, maar waar je eindigt ... dat weet niemand op voorhand. Om nog maar te zwijgen van wat er onderweg allemaal gebeurt. Jij brengt als lezer het boek tot leven, of - om het met de woorden van P.F. Thomése te zeggen - jij bent de dirigent die zich over de partituur buigt, de prins die de woorden wakker kust. Je slaat een brug tussen jezelf en de schrijver, en bij uitbreiding tussen jezelf en de ander, tussen jezelf en het andere - dat wat voor jou als lezer onbekend terrein was vóór je aan het boek begon.

Welk citaat moet je onthouden: Een boek kan niet zonder jou.

Wie: P.F. Thomése, een Nederlandse schrijver. In 2016 won hij de Fintro Literatuurprijs van de lezersjury voor zijn roman De onderwaterzwemmer.

Site: Vrij Nederland, een blad en een site over Nederland en de wereld, politiek en maatschappij, kunst en cultuur, economie en duurzaamheid, techniek en filosofie.

Ga naar het stuk

2. Virginia Woolf on How to Read a Book
Korte inhoud: Een How to read volgens Virginia Woolf.

Waarom: Als lezer moet je je eigen weg volgen, schrijft Woolf. Luister niet naar zogezegde literaire autoriteiten, zet je vooroordelen opzij en geef je over aan het boek. Pas dan zal het zich ook aan jou laten zien. Een verhaal eindigt niet op de laatste pagina, het werkt door in je hoofd. Later komt het opnieuw bovendrijven en kijk je er anders naar dan de eerste keer. Woolf vindt het dan ook belangrijk dat mensen hun leeservaringen delen. Op die manier oefenen lezers op hun beurt invloed uit op schrijvers.

Welk citaat moet je onthouden: The only advice ... that one persoon can give another about reading is to take no advice, to follow your own instincts, to use your own reason, to come to your own conclusions.

Wie: Maria Popova, een Bulgaarse blogger, schrijfster, lezer en criticus.

Site: Brain Pickings, een blog tjokvol interessante stukken over kunst, wetenschap, psychologie, filosofie, geschiedenis, politiek, antropologie en meer.

Ga naar het stuk

3. How eBooks lost their shine: 'Kindles now look clunky and unhip'
Korte inhoud: Het papieren boek is hot, het e-boek not.

Waarom: In 2007 kende de verkoop van de e-reader een vliegende start. Het papieren boek werd dood verklaard. Een voorbarige conclusie blijkt nu. Recente cijfers tonen aan dat de verkoop van e-boeken daalt, terwijl het fysieke boek aan populariteit wint. Papieren boeken zijn opnieuw een hebbeding geworden. How eBooks lost their shine is geen grafrede voor de e-reader, wel een uitnodiging om deze tekstdrager nieuw leven in te blazen. Het succes van audioboeken bewijst dat lezers bereid zijn om literatuur op verschillende manieren tot zich te nemen.

Welk citaat moet je onthouden: We want people to read. We don't mind how they read.

Wie: Paula Cocozza, huisschrijfster van The Guardian.

Site: The Guardian, een Britse krant.

Ga naar het stuk

4. Wat moeten scholieren lezen en waarom? 
Korte inhoud: Hoe maak je jongeren warm voor literatuur?

Waarom: Wat is de ideale leeslijst voor de hedendaagse leerling? In dit stuk proberen vier prominente Nederlandse schrijvers het eens te worden over twaalf titels. De ene houdt ervan een boek tot in detail te analyseren, de ander heeft daar een gloeiende hekel aan. De ene vindt dat de literaire canon dynamisch is, voor de ander is die canon dan weer ontzettend statisch. Hoe het nu precies moet met jongeren en literatuur, daar raken ze niet helemaal uit. Bij de twaalf titels die de leeslijst halen duiken onder andere Harry Mulisch, Tom Lanoye, Annelies Verbeke en Hanna Bervoets op.

Welk citaat moet je onthouden: Je moet boeken niet presenteren als iets wat concurreert met iets anders. Literatuur staat op zichzelf en zo moet je het ook brengen: als iets unieks, iets bijzonders.

Wie: De Nederlandse schrijvers/journalisten Marja Pruis, Niña Weijers, Kees 't Hart en Joost de Vries.

Site: De Groene Amsterdammer, het oudste opinieblad van Nederland met commentaren over politiek, maatschappij, cultuur en literatuur.

Ga naar het stuk

5. The High School English Teacher who changes my life
Korte inhoud: Twaalf auteurs vertellen over de docent die hen leerde van literatuur te houden.

Waarom: Hoe krijg je als docent je studenten aan het lezen? Het helpt als je als leerkracht zelf graag en vaak in de boeken duikt. Als de vlam voor proza en poëzie bij de docent op het laag pitje staat, is de kans klein dat die op een student overslaat. Passie daarentegen is aanstekelijk. Gepassioneerde docenten steken studenten aan, ze geven hen goesting om te lezen en zelf in hun pen te kruipen.

Welk citaat moet je onthouden: I think it was hearing her read The Love Song of Alfred J. Prufrock that incited me to begin a life-long habit of reading and trying to write poetry every day.

Wie: Nick Ripatrazone, huisschrijver van The Millions.

Site: Literary Hub, een site die de beste online teksten over literatuur bundelt en op een overzichtelijke manier presenteert.

Ga naar het stuk

Geen opmerkingen:

Een reactie posten