woensdag 19 oktober 2016

Berlijn met voetnoten - Oorlog 2

Begin juli trok ik voor acht dagen naar Berlijn. Tijdens de trip hield ik een logboek bij. Dat leverde 29 notities op. De voetnoten voegde ik later toe. Vandaag notitie 13.

Oorlog 2
Fernsehturm
De Kaiser-Wilhelm-Gedächteniskirche raakte zwaar beschadigd bij luchtaanvallen tijdens de Tweede Wereldoorlog. Naast de resten van het oorspronkelijke gebouw openden in 1961 een nieuwe achthoekige kerkzaal en een klokkentoren. De muren zijn opgetrokken uit betonnen honingraten met daarin 21 292 gebrandschilderde glasraampjes. De hoofdkleur is blauw met hier en daar een veeg rood, groen en geel. Ik ervaar de ruïne en de nieuwe kerk en toren als een belichaming van oud en nieuw, van verleden en toekomst. Nooit meer oorlog in beton, steen en glas gevat.

Tijdens mijn bezoek aan de ruïne valt mijn oog op een dame. In haar kielzog volgt een meisje – haar dochter? – met een fototoestel in de hand. Ze lopen in een rechte lijn naar een beeldhouwwerk dat Jezus voorstelt. De dame gaat ernaast staan en lijkt heel even te verstenen. Ze houdt haar handen losjes voor haar buik gekruist en dwingt haar lippen tot een glimlach. Ik realiseer me dat dit haar foto-pose is. De dochter neemt meteen enkele kiekjes. Zodra de sessie achter de rug is, verdwijnen ze allebei even snel als ze zijn gekomen. Voor zover ik het kon zien, hebben ze niet één keer naar het beeldhouwwerk gekeken. Die foto, die neemt niemand hen af. Dat is iets, denk ik dan, maar wat dat iets dan wel mag zijn, daarop blijf ik het antwoord schuldig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten