I felt disconnected from all that was outside the world that Robert and I had created between us. Patti Smith
*
In 2015 publiceerde het
lezersmagazine The Happy Reader een interview met Kim Gordon, de frontvrouw van
de inmiddels opgedoekte rockband Sonic Youth. Op de vraag of ze naar audioboeken
luistert, antwoordt ze: ‘I got the audiobook of Just Kids, but it was just too much Patti. It was too stylised for
me. The flowery writing became too much in her voice.’ Hoe durft ze! was mijn
eerste reactie. Ik wilde mijn exemplaar van Just
Kids uit de kast halen en het zachtjes in mijn armen wiegen, zeggen:
‘Luister niet naar die boze mevrouw.’ Een reactie waar ik me nu een beetje voor
schaam – met de nadruk op een beetje.
Ik weet nog precies wanneer
ik Just Kids voor het eerst las: ’s
nachts, in een hotelkamer in Londen. Omdat lezen altijd beter is dan wakker
liggen. Een toepasselijk decor voor memoires die zich grotendeels afspelen in een
hotel in New York. De volgende dag was ik doodmoe en hielden enkel de prikkels
van Londen me op de been.
Lievelingsboeken = een erg
persoonlijke aangelegenheid. Breekt iemand een boek af dat me nauw aan hart
ligt, dan lijkt het alsof een goede vriend de grond in wordt geboord. Maar … een
lezer heeft altijd gelijk, dus ook Kim Gordon. Het staat haar vrij Just Kids too flowery te vinden, net zoals ik mag vinden dat het een boek is dat
iedereen moet lezen.
*
Met de publicatie van Just Kids kwam rocklegende Patti Smith een
belofte na die ze aan het sterfbed deed van Robert Mapplethorpe, haar ex-partner
en vriend voor het leven. Ze beloofde hun verhaal neer te schrijven. Een
verhaal dat begint met de jonge Patti en Robert die hun ouderlijke nesten
ontvluchten om zichzelf te ontplooien als mens en kunstenaar in de grote stad. Onderweg
lopen ze de liefde en de dood tegen het lijf, maken ze vrienden en vijanden.
Hun eerste jaren in New York
zijn weinig benijdenswaardig. Werk vinden en houden blijkt moeilijk, zeker voor
Robert die gek wordt van de slecht betaalde baantjes met regelmatige werkuren.
Patti daarentegen slaagt er wel in werk te vinden en te houden. Elke dag
opnieuw moeten ze kiezen wat ze met hun beperkte inkomen zullen doen: eten kopen
of materiaal voor een volgend kunstwerk. Soms valt er helemaal niets te kiezen,
is er geld voor het één noch het ander.
Ondanks die moeilijke eerste
jaren twijfelt Robert er niet aan dat ze hun ambities zullen waarmaken. De
armoede is voor hem slechts een tussenstop op de weg naar succes. Hij maakt
eerst collages en halskettingen en ontwikkelt zich later, na herhaaldelijk
aandringen van Patti, als fotograaf van portretten, naakten en stillevens. Zijn
zelfverzekerdheid als kunstenaar staat in schril contrast met zijn onzekerheid
als mens. Hij zit vooral met zijn geaardheid in de knoop. Een knoop die hij
doorheen de jaren ontwart en documenteert in zijn werk. Tegenover zijn streng
katholieke familie komt hij echter nooit uit de kast. Tot aan zijn dood wil hij
dat zijn ouders geloven dat hij met Patti is getrouwd.
Patti daarentegen staat als
mens steviger in haar schoenen. Ze bewaart een goed contact met haar familie, conformeert
zich aan de eisen van de reguliere arbeidsmarkt en reist tot twee keer toe naar
Frankrijk op zoek naar de literaire nalatenschap van Rimbaud. Als kunstenaar
twijfelt ze dan weer ontzettend aan haar eigen kunnen. Buiten haar werkuren
tekent ze, schrijft gedichten en treedt op, maar geen enkele creatieve
uitlaatklep zit haar werkelijk als gegoten. Wie is ze? Wat wil ze doen? Wat wil
ze als kunstenaar aan de wereld toevoegen? Robert wordt zenuwachtig van haar vlagen
van vertwijfeling. Pas wanneer ze muziek gaat maken, vallen alle puzzelstukken
op de juiste plaats. In 1978 zal ze nog vóór Robert wereldwijd doorbreken met
de single Because the Night.
*
Just Kids is meer dan het succesverhaal van Patti Smith en Robert
Mapplethorpe. Het is in de eerste plaats een ode aan de vriendschap. Als Patti
op reis gaat, wordt Robert ziek. Als zij terugkeert, maakt zij hem weer beter.
Ze hebben elkaar nodig, bevestigen en vormen elkaars bestaan. Zij is zijn
grootste fan en muze, andersom geldt hetzelfde.
Hun leven lijkt allesbehalve
op het mijne, desalniettemin herken ik me voortdurend in hun verhaal. Als Just Kids iets aantoont, dan wel dat
vriendschap plaats en tijd overstijgt. Dat universele karakter van vriendschap zet
Patti het beste neer in het hoofdstuk over haar verblijf in Hotel Chelsea. Haar
herinneringen lijken wel op gestolde lava, op een gesteente dat ze nauwkeurig
van alle kanten bekijkt en omschrijft. Haar woorden zuigen me in het moment,
naar de kamer die ze met Robert deelt, alsof ik tussen hen in op het bed lig.
Patti bestempelt de periode
in the Chelsea als haar ‘universiteitsjaren’. Dat de gasten kunstenaar waren,
was eerder regel dan uitzondering. Je was er één of je kon er één worden, en
geen mens die daaraan twijfelde. In het hotel loopt Patti onder andere Janis
Joplin, Jimi Hendrix en Salvator Dalí tegen het lijf. Al geeft ze toe dat ze
het belang van sommige ontmoetingen pas later naar waarde schat. Over het
bijwonen van een repetitie op de kamer van Janis zegt ze: ‘I was there for
these moments, but so young en preoccupied with my own thoughts that I hardly
recognized them as moments.‘
*
Is Just Kids een perfect? Welnee, de kwaliteit van de hoofdstukken
schommelt, met als piek de pagina’s over Hotel Chelsea en als dal die over
Roberts fysieke aftakeling als gevolg van aids. De passages over zijn dood zijn
me te sentimenteel. Patti zet zich daarin, in haar schrijven althans, op enige
afstand van de feiten. Ze registreert meer dan dat ze interpreteert. Een bewuste
keuze? Als schrijfster is ze onderlegd genoeg om ook die moeilijke periode
weergaloos neer te zetten, maar vermoedelijk valt het haar nog te zwaar om Roberts
dood tot in detail te omschrijven.
Daarnaast is Patti nogal gul
met metaforen. In haar drang te willen verduidelijken, bezondigt ze zich aan
mooischrijverij, terwijl de meeste scènes op zich sterk en beeldend genoeg
zijn. Too flowery, zou Kim Gordon zeggen. Schrappen, zou een
strenge redacteur zeggen, maar ik ben blij dat uitgeverij Bloomsbury dat niet
heeft gedaan. De onvolmaaktheid van de tekst zorgt ervoor dat hij oprecht
klinkt. Patti schrijft zoals ze praat. Ik geloof haar omdat het er staat zoals
het er staat. Door haar kijk op de feiten in haar woorden te vatten, toont ze
aan dat op thema’s als de liefde en de dood geen sleet zit. Het gaat niet zozeer
om wat ze vertelt – elk verhaal is immers al eens vertelt – maar wel om de
manier waarop. Die eigenheid, de durf om zichzelf te zijn, maakt het verschil.
Op dat vlak is Just Kids een
meesterwerk.
Meer lezen? Klik hier.
Is me dat een mooie bespreking!
BeantwoordenVerwijderenBravo! Goed, dat ik aan dit boekje nog eens wordt herinnerd en dus ook aan mijn hotelmomenten in Parijs. Het is als een geluk, dat terugkeert.
Hotelmomenten in Parijs? Vertel me alles!
VerwijderenJaja, het wordt eens tijd dat ik over mijn parijsavontuur begin te schrijven...
VerwijderenNiks is leuker dan schrijven, niks is leuker dan, niks is leuker, niks is, niks
Je kunt er een lijstje van maken: alle dingen die ik (niet) in Parijs heb gedaan. Ik vraag me af in welke hotelkamers jij (niet) vertoefde ...
Verwijderen